Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av namgniw
Hej! Har precis införskaffat mig en 945:a. Den gick hur bra som helst ända till imorse, hämtade den 6mil från där jag bor och gick som en klocka hela vägen hem.
Men när jag imorse lämnade av tjejen på jobbet så började bilen bluddra/blöddra (?), den hade senare heller ingen ork när jag skulle köra iväg.

Felet ter sig såhär: startar bilen när den är kall, går ganska bra men efter ca. 10-15 min så blrjar den gå dåligt. Den varvar inte mer än max 3500v/min och släpper man gasen så baktänder den. Trycker jag hastigt ner gasen fullt låter det som den kväver sig själv.

Felsökning: Har provat att felsöka i A6, där fick jag koden 1-4-3 (knacksensor/givare) har provat att vicka lite på den kabeln och även att dra ut säkring nr. 1. Liten men knappt märkbar skillnad.
Provade även att koppla ur sladden till lmm, då gick den helt plötsligt mycket bättre. Men fortfarande orkeslös. Börjar bli trött på bilar som krånglar nu! :(

Alla tips mottages! Tack! :)
av namgniw
namgniw skrev:Hej! Har precis införskaffat mig en 945:a. Den gick hur bra som helst ända till imorse, hämtade den 6mil från där jag bor och gick som en klocka hela vägen hem.
Men när jag imorse lämnade av tjejen på jobbet så började bilen bluddra/blöddra (?), den hade senare heller ingen ork när jag skulle köra iväg.

Felet ter sig såhär: startar bilen när den är kall, går ganska bra men efter ca. 10-15 min så blrjar den gå dåligt. Den varvar inte mer än max 3500v/min och släpper man gasen så baktänder den. Trycker jag hastigt ner gasen fullt låter det som den kväver sig själv.

Felsökning: Har provat att felsöka i A6, där fick jag koden 1-4-3 (knacksensor/givare) har provat att vicka lite på den kabeln och även att dra ut säkring nr. 1. Liten men knappt märkbar skillnad.
Provade även att koppla ur sladden till lmm, då gick den helt plötsligt mycket bättre. Men fortfarande orkeslös. Börjar bli trött på bilar som krånglar nu! :(

Alla tips mottages! Tack! :)
Det är en b230fb motor, om jag inte minns fel!
Användarvisningsbild
av White
Skruva loss knacksensorn från motorblocket (sitter men en bult) och lossa kontakten. Rengör gängan i blocket, bulten samt
anläggningsytan på både sensor och motroblock noga. Rengör även kontakten i sensorn och sladden från eventuell ärg, och
smörj sedan med t.ex lågtemperatur fett (finns att köpa hos Volvo). Skruva dit sensorn igen (gärna lite fett på gängan) och
dra åt så den sitter stadigt, men tokdra inte!

Detta brukar hjälpa, annars får du prova med en annan knacksensor.
av namgniw
White skrev:Skruva loss knacksensorn från motorblocket (sitter men en bult) och lossa kontakten. Rengör gängan i blocket, bulten samt
anläggningsytan på både sensor och motroblock noga. Rengör även kontakten i sensorn och sladden från eventuell ärg, och
smörj sedan med t.ex lågtemperatur fett (finns att köpa hos Volvo). Skruva dit sensorn igen (gärna lite fett på gängan) och

Tackar, ska prova detta så fort jag kommer hem!
av namgniw
White skrev:Glöm inte att "nolla" felkoderna sedan bara!
Nej. Måste det vara lågtemperaturfett, eller funkar det med vilket smörjfett som helst? :)
av namgniw
White skrev:Skruva loss knacksensorn från motorblocket (sitter men en bult) och lossa kontakten. Rengör gängan i blocket, bulten samt

Prövade nu att göra detta och resulterade i att den går lite bättre, men fick en ny kod nu. 1-2-1 i uttag A2 vilket är kabelbrott/jord till lmm. Testade att göra samma i den kontakten nu, återkommer med resultat! :)
av namgniw
namgniw skrev:

Prövade nu att göra detta och resulterade i att den går lite bättre, men fick en ny kod nu. 1-2-1 i uttag A2 vilket är kabelbrott/jord till lmm. Testade att göra samma i den kontakten nu, återkommer med resultat! :)
Nollade koderna jag fick tidigare. Provkörde ett par km, och fick en ny kod! Känns som jag börjar komma nånvart nu. Koden var förresten 1-1-3 i A2, vilket betyder kortis eller dålig jord till lambdaintregrator. Ska testa att köra samma visa på denna ! :)

Hej! Då var det min tur. Höger positio[…]

Blir väl en till SAAB så småningo[…]

Att ersätta bensinen som säljs i Sverig[…]

emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]