Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
Tjena ! såg på youtube några nissar som höll på o bygga härlig volvo motor ;) iallafall det stod att dom hade 230e block och 531 topp? är det orginal på b230e ? annars, Någon vänlig själ som skulle kunna förklara i stort om det gör någon skillnad ? Effekt mässigt tänkte jag då! 531topp med k-kam ? vad ska man ha ? (:

// Kallonen
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
SA4AQS skrev:531 med vx3 är ju standard på FB motorn eller som trimm sats och man får ca 132 hästar istället för 116
Nu är det ju så att jag har E motorn, alltså så har jag ju redan 130 Häst orginal, blir det någon skillnad då om man slänger dit 531 toppen med en vx3 kam = :P eller blir det enbart typ 1,2 häst ? ;) eller motsvarar det samma effekt ökning som det blir om man byter i en vanlig F motor ? :)
Användarvisningsbild
av White
För det första måste du ta hål till spridarna i toppen om du ska ha den på en E motor och behålla svanhalsinsuget.
Annars funkar det ypperligt med 531 och VX/VX3 på en B230E. Den får ett otroligt fint vridmoment på väldigt låga varv, och drar
ända från botten så att säga. Med bara 531 och VX-kam gissar jag på 140hk i en B230E, med K eller H-kam ca 145hk. Kompletterar
du sedan med 4-2-1 extraktorgrenrör och 2,5" fullflödessystem hamnar du på ungefär 150-155hk ungefär, samt att du får en riktigt
rolig bil.

Vill du ha en maskin som drar hyffsat över hela registret väljer du VX/VX3-kam, vill du ha all effekt på höga varv väljer du K eller
ännu hellre H-kam. Dock blir den en aning orolig på tomgång med H-kam. Om du klockar 90-150km/h accerelation får du ingen skillnad
på tid mellan exempelvis VX och H-kam. Det VX förlorar på högvarv tar den igen på låg och mellanregister, och vise versa.
Senast redigerad av 1 White, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
White skrev:För det första måste du ta hål till spridarna i toppen om du ska ha den på en E motor och behålla svanhalsinsuget.
Annars funkar det ypperligt med 531 och VX/VX3 på en B230E. Den får ett otroligt fint vridmoment på väldigt låga varv, och drar
ända från botten så att säga. Med bara 531 och VX-kam gissar jag på 140hk i en B230E, med K eller H-kam ca 145hk. Kompletterar
du sedan med 4-2-1 extraktorgrenrör och 2,5" fullflödessystem hamnar du på ungefär 150-155hk ungefär, samt att du får en riktigt
rolig bil.
Ungefär var hamnar vi prismässigt då? (: Om det kostar mer än 6500 så har jag en FK motor istället ;)

vi snackar hjulhästar va ? :)
Användarvisningsbild
av White
Vi snackar hästkrafter i motorn! Mer blir det inte utan att öka flödet med större ventiler o.s.v...

Prismässigt är det vettigare att satsa på en FK. En annan Wastegateklocka så har du 165hk i den utan att behöva ändra något annat.
Men du får igengäld byta hela elsystemet, styrenhet o.s.v.. till motorn för ett motorbyte.
Men rent generellt är det dyrare att trimma en sugmotor än en turbo, om man räknar hk/krona!
emblemwraps -crome delete

Ja, dubbeltejp. Köpte nog från annat st[…]

Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]

Elbilsförsäljningen i USA 2026 kollapsar[…]

Den här videon hjälpte mig: https://you[…]