Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kaedam
Försöker sälja min bil och har ett problem med avgaslukt inne i kupen. Har läst lite på andra ställen att just dessa bilar brukar lukta mer än andra, men kan ju vara något läckage också. Har inte tänkt fixa problemet innan.
Det luktar mest när den startas, riktigt illa faktiskt, men även i långsam trafik och tomgång.

Vad kan det kosta att fixa läckage ifall det skulle handla om det? Kostar det oftast att ta in bilen och få någon att titta på den? Har inte bott i Sverige länge så vet inte exakt hur sånt görs här.
av sicnarf
Exakt! Be någon att gasa medan du ligger under bilen och se/hör om det läcker avgaser där. Det kostar inte mycket att fixa om det läcker lite i skarvarna eller nåt litet hål i röret som du kan fixa med avgaspasta innan försäljning..
av rd350
Kolla "luftutsläppet" i baljorna i bagaget. De har gummiflärpar som kan trilla av ellr ställa sig fel, då luktar det avgaser utan att du har något avgasläckage. Kolla även gummilisten till bakluckan.
av kaedam
Ok, ska be brorsan. Har aldrig pysslat med bilar överhuvudtaget, är ju tjej;).

Kom på att när det luktar som värst är även motorn lite trögstartad, men efter att vi listat ut att den ska startas utan att gasa och att inte släppa förrän den är helt igång, så startar den alltid. Sen rycker den lite tills den kommer igång ordentligt. Detta gör den i stort sett varje dag, samt att den har en någorlunda ojämn tomgång, vilket är värre när lutken är värre. Samband? Ifall det skulle finnas läckage, kunde detta påverka tomgång och trög startning?
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]