Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av AngkorThom
Tjena!

Min 945a GL 92 har varit svårstartad både varm och kall. När den väl startar går den helt okey. Har fått tipset om att det kan vara bensinpumps relät som har pajat. HAr beställt tid för service på måndag, men jag tror att detta kan vara ngt jag kan fixa själv. Har monterat bort askkopp m.m men vet ej riktigt säkert hur jag skall gå vidare. Misstänker att jag måste riva mer el mindre hela mittkonsolen får att komma åt relät bakom säkringarna och det är ju inte helt enkelt, eller?

Mvh Peter
av Addekarlsson
Nu vet jag itne exakt hur det ser ut på en 945 -92, men det lär vara värt jobbet iaf. Lämna in bilen för ett sånt byte kommer inte vara billigt tror jag, om amn tänker på vad som görs i så fall.

Kan kolla i VADIS när jag kommer hem. Då ser jag vart reläet sitter exakt, så lägger jag upp en bild på det med länk här. Tror inte det är så svårt att byta nämligen.

Mvh/ Adde
av AngkorThom
Det vore shysst men jag tror jag vet var det sitter, nämligen bakom askkoppen, där finns det en gäng säkringar och bakom dom två rader med relän. Skall vara 1a relät till vänster på bakre raden. Problemet är att komma åt relät. Måste riva ner mittkonsolen är jag rädd... jobbigt!!

Jag bor i Haninge, söder om sthlm. Kanske ngn kan tipsa om en bra volvomeck som finns i krokarna?

H/Peter
av Addekarlsson
Nej då, du behöver inte alls riva så mycket för att komma åt relät.
Sitter placerat enligt bilden (112 kb, därför ligger den som länk) du hittar här.

För att enkelt komma åt det:
Ta bort askkoppen, ciggtändare samt dess lilla ram. Då ser du 2 st skruvar. Bort med dom. Sen är det bara ta ur det lilla facket. Sen är du framme. Du byter alltså detta relä på några minuter. :D
Om du kollar på min hemsida, och kollar på bilder, så ser du hur det ser ut med säkringsboxen blottad. Har 2 bilder från larmmonteringen där nämligen.

Däremot så vet jag ingen bra volvomeck i stockholm.

Lycka till med relät iaf. :D

Mvh/ Adde
av AngkorThom
Tack för tipset! Men som vanligt är det ingeting som är enkelt, alltid skall det ngt jävlas. Har fått loss ciggtändar fronten och kommer åt bättre nu, fast stereon är ganska mkt ivägen så man får snirkla in handen. Men jag får inte loss relät :x Dom främre ser jag sitter fast med ett slags klipps, men jag kan ej se el känna att besinpumps relät har något sådant. Går ej att bara dra uppåt el så tar jag inte i tillräckligt... hur får man loss det?

Mvh Peter
av Addekarlsson
Ja du, hur man får lös det, det har jag ingen aning om. Det framgår inte mer info än det du sett på bilden.
Och jag har aldrig behövt ta loss bränslerelät heller.
Men det borde ju bara vara att dra det rakt upp tycker jag. Men allt blir ju svårare när man inte kommer åt som man vill.
Bara ge dig på den igen med mindre våld, det är allt jag kan säga.

Hade jag haft ett garage hade jag gärna gått ut och kollat hur det sitter i min bil. Men jag har ingen lust att stå ute och frysa. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är bara att dra upp, vicka på det lite bara.
av AngkorThom
Ja, det var bara att vicka och dra upp. Åkte sen till bilia för att köpa ett nytt. Visade upp relät, dom öppnade upp det och sa att det var slut. Brustna lödningar osv, och så var det från 94'a dvs ganska gammalt. Dom visade, jag tittade och nickade men såg ingeting konstigt... men dom är ju proffsen så skitbra tyckte jag, då är det säkert löst. Drog hem i slö opeln och petade in relät, vrider om startnyckeln... samma visa igen. 345kr i sjön..nåja, skam den som ger sig på an igen bara. Ngn som har fler tips? Har som sagt tid på måndag hos en meck, men man vill ju pula lite själv åxå om det går :wink:

Mvh Peter
av Addekarlsson
Trist att det inte vart bättre. Men nu vet du ju iaf att du har ett fräscht relä. :wink:
Man ja du, vad skulle det då kunna vara tro?
Iom att det är både varm och kall, så är det ju itne kallstartsventilen iaf.
Men skulle det kunna vara så att det är en backventil på bränslesystemet som strular?
Har hört att det ska finnas nått sånt, men inget jag känner till själv.
Om jag hinner ikväll, så kan jag sätta mig och lusläsa VADIS och se om jag hittar nått intressant på bränslesystemet.
Finner jag inget där, så går jag fetbort.

Om det inte är så enkelt att det är dags för nya tändstift och ny rotor/fördelarlock?
Har du kollat såna saker?

Mvh/ Adde
av AngkorThom
Tjena! Har kollat stiften och dom är fina. Rotor/fördelarlock sitter så dumt till mot torpedväggen. Verkar inte vara lätt att få loss? Misstänker åxå en backventil. Men en spricka el fukt i fördelarn är åxå ett het tips.

Mvh Peter

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?