Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av umekille
Mest då jag backar...är det styrstoppet som felar?(däcken går svänga för mycket)
eller har volvo detta problem? Min kompis 855 gör samma'
fast han kollat upp framvagnen att den är i skick.
Edit min 745 har inte detta fenomenet.
umekille skrev:en 945-93 och det är framdäcken det gäller.
Som att det går svänga för mycket så däcken
inte rullar utan börjar kliva.
Om du försöker svänga med en diffbroms som är trasig/låst kan du få det fenomenet. En låst diff strävar ju att driva båda bakhjulen lika mycket och då måste något "ge sig". Alternativet till "hoppande" framhjul kan bli en brusten drivaxel eller helrasad diff.

Mvh
Lennart
av rid54
Försök kolla i hjulhusen om det syns att däcken tar i någonstans.

Volvo från 240 och framåt har mycket snäv svängradie, men när man har max utslag är framhjulen inte vinklade optimalt utan något av dem måste hasa lite i sidled (de följer inte de ideala spårcirklarna). Känns det likadant oberoende av underlag eller är det värre på exvis asfalt än på grus? Vad har du för däck på?
/RID
umekille skrev:Mej veterligt har min 945 inte diffad bakaxel då den
är spartanskt utrustad övrigt.
Vissa (jag har inte riktigt koll på vilka) var utrustade med vad som kallades "slungdiff" som orginal. Det fungerar ungefär så att det driver båda hjulen vid start, men slutar fungera när man kommer upp i hastighet. Har du en sådan kan det hända att något är fel, den ska slira vid belastning. Det kommer säkert fler svar om detta (särskilt om jag skulle ha fel :lol: ).

Mvh
lennart

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]