Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

hallå!
har fått ett problem!
först lyste lampan till lite då och då,sen vart de lite längre stunder,men nu lyser den hela tiden!
va är de första ja ska kolla?sitter ju ingen diagnoslåda,så ja kan inte kolla upp genom den.

väldigt tacksam för svar då den ska in på bes om några dagar....

mvh patrik :)
Lyser den hela tiden eller först när du börjar köra? Problem med abs-kransarna (dvs dålig signal från något av framhjulen) upptäcker abs-enheten först när bilen rullar.

Det finns förresten en annan aktuell tråd nu som handlar om hur man läser ut felkoder just på 940 -96. På min sådan kan man läsa ut dem med en liten anordning motsvarande innehållet i diagnosboxen på äldre årsmodeller. Kan vara en idé att kolla på.
Det sitter en givare på bakaxeln (på baksidan av "klumpen") som är gemensam för hastighetsmätaren och ABS-enheten. Så om hastighetsmätaren fungerar kan man kanske utgå från att den givaren också fungerar. Det finns inga separata givare för bakhjulen – abs har alltså bara tre givare för hjulen.
NilsO skrev:Det sitter en givare på bakaxeln (på baksidan av "klumpen") som är gemensam för hastighetsmätaren och ABS-enheten. Så om hastighetsmätaren fungerar kan man kanske utgå från att den givaren också fungerar. Det finns inga separata givare för bakhjulen – abs har alltså bara tre givare för hjulen.
Ta inte det för givet. Min hastighetsmätare har fungerat i alla år men ABS-en har jag inte fått att fungera riktigt förrän nu. Kablen från givaren på bakaxeln (den bruna) hade ärjat av i kontakten på bakaxeln. Dock lyste inte min lampa förrän efter några (50 - 150) meter. Läs gärna "min" tråd ABS Problem B234. Där står en hel del "nyttigheter". Ditt problem kan (vad jag tror efter mina "övningar") vara "något annat" än givarna. På min (740 GLT) har det varit givarna som krånglat hela tiden och lampan har inte tänts förrän efter ett stunds körning.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Volvo car UX

Fullscreen map En klimatzon vid synk Spara valt k&[…]

På min gamla böt jag båda innerly[…]

bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]