Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena ! Kör en 740 med b230e motorn, här om dan var jag ute o åkte, träffade några poalre stannade och stängde av.. Sen gick den EJ igång. tänkte vafan, men ena polarn sa att jag skulle testa knacka på startmotorn, och mycket riktigt den gick igång. Åkte och tänkte inte mer på de, sen stannade jag o tankade.. Då var de samma igen och funkade nu också.. Sen kom jag ut dagen efter och skulle starta, startade fint. åkte och handlade, sen fick jag fan inte igång den.. så ringde en polaresom hade en startmotor liggandes, testade den och den funka kanon, satte dit den, den gick väl cirka 10 gånger. sen var det lika igen.. Nu vet jag inte vad jag ska göra.. Har testat att dra ny kabel till batteriet, fortfarande samma klickande, vad är nästa felsökning, den får ju ström iallafall.

ALLA tips är välkomna !

// Kallonen
startmotorn igen, välkommen i klubben.
klickar det i startmotorn när du försöker starta kan du bortse med tändningslåset. Den får kick strömmen.

jag har bytt 3 st under 2 år.
bara byta igen. eller ta med hammare.
bytt begagnat, men totalt hade jag fått en ny nu.
tror starkt på startmotorn igen.
samma visa för mig. klickar i den och man slår till sen går den.
klassiskt :-)-)
Volvoduett1965 skrev:Men vafan, de måste ju va något annat kan ju inte va samma jävla fel igen ? isåfall måste det vara något som kortsluter den ?
vad händer om du slår till ordentligt på startmotorn nu? går den igång?

kolla jordflätor, mät strömmen. men jag är säker på startmotorn, om den klickar så får den ström. kortsluter generatorn så lär du märka det med lukten och även instrumentpanelen, jag har nämligen kortslutit en.

tagit från ett snille nedan
En sak som jag tycker att man kan göra är att ha en annan person som hjälper till, sedan plockar man fram multimetern och mäter på två ställen; batteriet och startmotorn.

En person mäter på batteriet, när den andra vrider nyckeln i startläge, och ser om spänningen sjunker mycket. Om spänningen bara sjunker till tex 11,5-12V fastän startmotorn klickar/inte går så får inte startmotorn spänning på något sätt.

Nästa ställe att kolla är anslutningen på solenoiden, där kabeln från tändlåset sitter. Gör samma sak som förut, en mäter på solenoidstiftet medan den andra vrider nyckeln i startläge. Kommer det spänning fram till stiftet fastän startmotorn klickar/inte går så sitter felet troligen inuti solenoiden, tex brända/oxiderade kontaktytor. Kommer det inte fram spänning till stiftet eller själva kabelkontakten så får man kolla den kabeln eller tändlåset/säkringsdosa, beroende på var kabeln kommer ifrån.

Men om spänningen sjunker under 11V eller mer fastän startmotorn bara klickar så kan det bero på två saker. Dels kan batteriet vara dåligt, men då brukar spänningen sjunka väldigt mycket, ner mot 9V eller lägre. Dels kan startmotordrevet fastna och det kan man kolla genom att mäta med en tångamperemeter hur stor ström som går genom batteripluskabeln.

Startmotorn på en vanlig normalstor bensinmotor brukar kunna dra runt 100-150A vid vanliga sommartemperaturer. Om den drar uppåt 300A så är det något fel och en orsak kan vara att drevet har fastnat mot kuggkransen på svänghjulet, det kan ha blivit kortslutning i en lindning också.
Enklast är att ta loss startmotorn och testköra den i fria luften och se hur den beter sig, om drevet verkar kärva eller liknande. Att öppna solenoiden och putsa upp kontaktytorna är aldrig fel, det blir bränt ganska lätt eftersom det går hög ström genom dem.
Nu är det så att jag testat startmotorn, funkar fin fint med annat batteri utanförbilen med startjabkar till plus respektive minus, så då testade jag med startkablar på vanliga batteriet ibilen ifrån ett halvslut batteri vid sidan om, funkade inte.. Den ger inte ifrån sig så mycket gnistor när man försöker tända den med skruvmejsel ifrån flatstiftet 50(där tänningen sitter på kopplad) till plus källan på startmotorn, känner att det normalt gå jävligt mycket ström där och borde då också bli väldigt stor gnistbildning.. så något knas med strömmen är det till själva startmotorn, sen om det är batteriet som är supp slut så det inte orkar dra runt startmotorn eller om det är någonstans påvägen det förlorar ork vet jag ej :/
Hur är det med jordflätorna då ?.
Det flyter ju lika mycket ström genom dom, (eller , det ska iaf) .
Är det dålig kontakt på jordsidan så spelar det ingen roll om batteriat är fulladdat och startmotorn är ny.

Kollat skick och anslutnings-punkterna ?.
Skrapa rent och taggbricka, samt nån bra sprej typ skydds-vax, dinitrol el dyl.

Att mäta upp batteriet kan också vara en klok ide !, det kan ju vara så att en cell blir kortsluten intermittent, låt en verkstad mäta kapaciteten, nämn att det händer ibland och låt dom innefatta lite våld i mätningarna, (banka lite och luta batteriet samtidigt för att provocera fram ev fel)
Kolla att batterikablarna och polerna på batteriet riktigt rengjorda och infettade och framför allt åtdragna (även om du kollat det innan). Även jordkablen. Det låter som det är ett batteriproblem.

Mvh
Lennart
ta lös startmotorn och rengör den invändigt och byt kol. när dom gör sådär så brukar det vara för att kolen börjar vara slut och då hänger dom upp sig lite eftersom att fjädrarna inte orkar trycka ner dom mot kontaktytorna riktigt, och när man knackar på motorn så hoppar dom ner en bit och den då börjar fungera
Tog veck startmotorn idag iallafall, och va bara tvungen att försäkra mig om att den funka.. såg då att den endast skjuter ut sig, inte snörrar ! men felet kvartstår men ska testa byta jordflätor, samt fetta in och polera polerna på batteriet! Var sitter kolen i startmotorn och hur får man ut de ? samt finns de som "orginaldel" alltså mekonomen ? eller är det universal ?
Volvo car UX

Fullscreen map En klimatzon vid synk Spara valt k&[…]

På min gamla böt jag båda innerly[…]

bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]