Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av macon
Har en Volvo 740 -88 b230f som spyr ur sig förjävligt med avgaser, alltså den ryker mycket och det luktar fan av den(stark doft från avgaserna), misstänker att den får för mycket soppa, för fet soppa blandning alltså. Vad kan detta bero på? Eller kan det vara något helt annat? Det jag vet är att det sitter en lambdasond ifrån biltema på den nu och har hört att dom inte är så bra, den sitter monterad i röret alldeles innan katten och jag ser att det sitter en gammal lambda i katten där kablarna är klippt. Har placeringen betydelse? All hjälp uppskattas då bilen drar väldigt mycket soppa just nu och jag lever på student budget :???:
av macon
Nu har jag mätt upp min lambda och de värde som jag fick pendlade mellan ca 0.7-0.8 volt. Mestadels stod den ganska stilla på någonstans kring 0.75V. Betyder det att min lambda fungerar och visar att bilen får för fet soppa blandning? Eller ska jag byta lambda eller sitter felet någon annanstans?

läste på denna guide http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?f=24&t=68278

Mvh Max
av rid54
Hej.

Lambdasonden kanske funkar, men den utspänning du nämner tyder på syreunderskott = bränsleöverskott om jag inte minns fel. Om man antar att sonden är OK så är det något fel i bränsleregleringen. Motortemperatursonden kanske tror att motorn är helt kall även när den är varm och anrikar som vid kallstart.
/RID
Har du kollat bränsletrycksregulatorn?
Om den inte öppnar för överskottsbränslet så trycks även överskottet in i cylindrarna.

Mvh/Roger :)
av macon
Jag var på skriten och hämtade en ny bränsletrycksregulator men det blev inge skillnad, finns ju en risk att den jag hämtade oxå är trasig. Kan man på något sätt kolla om den fungerar, kan man se om den släpper tillbaka retursoppa? Har tänkt prova byta tempgibaren om det är den du menar? Är det den som sitter närmast torpedväggen ?

Med vänlig hälsning,
av rid54
Hej. Jag vet inte exakt var tempgivaren sitter på denna bilmodell, men principen är nog samma som på den bil jag hade trasslet med (en Fiat... :???: ). Tempgivaren kass = ryker som en diesel och drar hysteriska mängder bensin utan att det går nå fortare för det...
/RID
Dra av slangen på btr och sätt ditt en lång slang på btr och andra ändan i en
stor flaska o starta bilen då ska det komma cirka en liter på 30 sekunder i flaskan
om jag minns rätt :wink: Det kan ju även vara stopp i returledningen till tanken.
Blås med tryckluft i returledningen så märks det rätt fort om den är tät.

Tempgivaren för sprutet sitter närmast torpedväggen.Den främre
är till tempmätaren :)

av macon
Ska som sagt prova att byta tempgivare och kallstartsventilen, kan man smörja upp kallstartsventilen annars?
Ska oxå prova och se hur mycket soppa BTRen trycker ut sig. Villen slang är returslangen på den?

Med vänlig hälsning,
Volvo car UX

Fullscreen map En klimatzon vid synk Spara valt k&[…]

På min gamla böt jag båda innerly[…]

bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]