Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan allt kunnigt volvofolk.

Har precis införskaffat en 740-88a B230F med ett underligt skrikande ljud.
Det är ett högt skrikande ljud (låter som nån försöker ha ihjäl en katt under huven) som kommer när man accelererar mycket men försvinner direkt när man släpper gasen eller när man håller jämngas.
Ljudet börjar vid ca 2000-2500 varv och bilen blir fruktansvärt orkeslös.
Första tanken var slirande remmar men remmarna är i gott skick och bra spända.
Den skriker inte om man står på tomgång och gasar utan det är bara vid belastning.
Kan det vara kamremmen? förra ägaren har bytt den för ca 300 mil sen..såg på klisterlappen att det var en biltemarem såklart men så dåliga kan dom väl inte vara?
Främreavgaspackningen läcker också men kan det ha med skrikandet och orkeslösheten att göra?
Har inte testat att släppa på spännrullen och dra åt igen..kan det hjälpa?
Eller vad kan det vara för fel?

///Mvh Waiz
Att den är orkeslös kan ha med avgasläckaget att göra motorn behöver ett vist mottryck.
Bara för att kamaxelremmen är bytt och är från biltema så betyder det inte att han bytte spännrullen och den ska spännas om efter 1000km från bytet.

Annars kan det vara lager i servo, generator och AC, lättast är att ta en slang som stetoskop och lyssna på delarna som verkar misstänkta.
Kan du få samma ljud om du lägger in en växel och gasar samtidigt som du håller på bromsen,
då blir den belastad så någon annan kan kika vart ljudet kommer ifrån.
SA4AQS skrev:Att den är orkeslös kan ha med avgasläckaget att göra motorn behöver ett vist mottryck.
Bara för att kamaxelremmen är bytt och är från biltema så betyder det inte att han bytte spännrullen och den ska spännas om efter 1000km från bytet.

Annars kan det vara lager i servo, generator och AC, lättast är att ta en slang som stetoskop och lyssna på delarna som verkar misstänkta.
Ska byta främreavgaspackningen imorrn och se om den "orkar lite mer" tänkte även testa att släppa på spännrullen och se om det händer nått.
Han har visserligen bytt remmen för 300 mil sen men enligt klisterlappen va det för ett år sen...så det kanske är tillfälle o spänna ändå.
Jag har även för mig att biltema enbart säljer kamremsats inkl spännrulle och inte med enbart rem, men det är klart att han kan ha monterat det fel alternativt skitigt i att byta spännrullen men man tycker bilen borde gå ojämnt på tomgång. Men en 8a ventilare kanske kan gå ändå...det är ju trots allt en volvo :P .
Övriga remmar borde det inte vara nå fel på den verkar inte ladda dåligt och inget känns konstigt i servon...ac'n är urkopplad och remmen är borttagen.
igelkottar skrev:Kan du få samma ljud om du lägger in en växel och gasar samtidigt som du håller på bromsen,
då blir den belastad så någon annan kan kika vart ljudet kommer ifrån.
Ska testa det men det lät lite farligt att grotta i huven medans man gasar/bromsar men man kan ju försöka med backen i så blir man inte överkörd ialf :P

/// Mvh waiz
av rid54
Hej.

Kamdrivningen påverkas ju inte av belastningen. Antingen sitter kamen rätt eller inte och om "inte" borde det märkas på motorns gång hela tiden och inte generera något skrik. Om det vore en remspännrulle borde den låta oavsett belastning. Om du har en manuell så bör du kanske vara försiktig med att "belasta under stillastående", eftersom det har en tendens att skapa onödig och skadlig värme i kopplingen.

Ljudet kan ju har med läckage att göra, insug eller avgas. Hur gaserna rör sig beror ju på belastningen. Noggrann kontroll av alla skarvar i insuget och utblåset verkar en bra idé. Även luftrenaren och vad som kan döljas inuti den kan vara bra att kontrollera.

Självklart är det en bra idé att lyssna på spännrullar och liknande (ex generatorlager).

mvh
/RID
rid54 skrev:Hej.

Kamdrivningen påverkas ju inte av belastningen. Antingen sitter kamen rätt eller inte och om "inte" borde det märkas på motorns gång hela tiden och inte generera något skrik. Om det vore en remspännrulle borde den låta oavsett belastning. Om du har en manuell så bör du kanske vara försiktig med att "belasta under stillastående", eftersom det har en tendens att skapa onödig och skadlig värme i kopplingen.

Ljudet kan ju har med läckage att göra, insug eller avgas. Hur gaserna rör sig beror ju på belastningen. Noggrann kontroll av alla skarvar i insuget och utblåset verkar en bra idé. Även luftrenaren och vad som kan döljas inuti den kan vara bra att kontrollera.

Självklart är det en bra idé att lyssna på spännrullar och liknande (ex generatorlager).

mvh
/RID
Har bytt främreavgaspackningen nu men orkeslösheten består.
Jag hörde nu att när man gasar och byter växel så puffar det till någonstans med ett ljud som liknar en dumpventil så nått är galet.
Efter packningsbytet så körde jag upp på motorvägen och bilen lyckades knappt komma upp i 80km/h och då var det full gas och jag tror att packningen rök på vägen för när jag svängde av börja det läcka igen, antagligen biltemas skit packning.
Kollade på kamremmen den verkade okej och släppte på spännrullen som såg ny ut inge fel där heller.
Är det startgas man kollar insugsläckor med eller hur kollar man det?
Luftrenaren menar du behållaren till luftfiltret eller luftmassemätaren?
Avgasläckor är svårt att kolla tills främreavgasröret är tätt då det blåser och luktar avgaser hej vilt i bilen.

/// Mvh Waiz
rid54 skrev:Hej.
Jo, jag tänkte på luftfiltret och dess "behållare"; det kan ju vara nå't som är fel med filtret eller främmande föremål eller liknande.
Mvh
RID
Hej igen!

Luftfiltret bytt, behållaren rengjord och inga synliga problem med skarvarna till insuget, har dock inte testat med startgas.
94093a skrev:Låter som det är stopp i avgassystemet eftersom packningen gick.
Den tanken slog mig men borde inte det släppa efter en stund på motorvägen?
Avgaser blåser friskt ur slutröret när man står på tomgång.
Tungviktarn skrev:Kontrollerat kamremmen?
Kamremmen och spännrullen är i bra skick, inget fel där.

Skrikljudet måste ha med något tryck att göra om det är som 94093a säger att avgasröret täpps igen kan det det då bli någon form av övertryck så att detta skrikljud och orkeslösheten uppkommer?
Borde det inte smälla i avgassystemet om det täpps igen?

/// Mvh Waiz

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]