Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av KPE
Tjena alla glada!
Var på besiktningen idag och fick det glädjande besked om att bilen var i topptrim! :D
Var sedan ute på eftermiddagen i lite ärenden med jobbet och bromsade in på en hal fläck och ABSén började jobba. Efter min inbromsning uppstod ett "knäpp" vid pedalen fullt nertryckt.... släpper man och trycker igen kommer ett "knäpp" igen. Detta känns i pedalen och jag undrar nu vad det kan vara :?: För övrigt funkar bromsarna bra tycker jag....
Ha det så länge alla!
av Addekarlsson
Finns flera orsaker till det klick du beskriver.
Skulle kunna vara att en led för pedalen fått en känga, så den inte löper fritt som den ska.
Skulle även kunna vara att när du bromsade hårt så "slets" en packbox i bromscylindern pga vändkanter på den "stången" som sitter i huvudcylindern. Men jag tror inte riktigt på den idén om bromsarna beter sig som vanligt fortfarande.

Går pedalen längre ner än vanligt?

Försök att lokalisera klicket när du trycker på bromsen. Är lite enklare att hjälpa dig om man vet vart ungefär klicket uppstår. :D

Mvh/ Adde
av KPE
Bromsarna verkar fungerar precis som vanligt (märker ingen skillnad mot förut iaf.) och pedalen går inte ner mer än vanligt heller! La mig utanför bilen och tryckte med handen (motorhuven uppe) i ett försök att lyssna... tror inte det kommer från motorutrymmet iaf... kanske är det som du säger att pedalen fått sig en känga? Vet inte ifall besiktningsmannen var vårdslös vid bromsprovet heller i och för sig :roll:
Svårt att beskriva klicket, men det känns lite i foten när det klickar till (inte så det slår) och man hör ett litet dovt klick. ( :???: kan tyvärr inte förklara bättre, förstår om du inte blir klokare av mina beskrivningar :) )
ABS´n har alltså inget med det här att göra då?
:D Slutar dom att fungera så hör jag av mig igen då det är lättare att förklara...
av Addekarlsson
Alla såna där oljud är svåra att förklara. Man måste höra/känna dom för att veta mer noggrant. Men så är det ju gissningsleken på forum oxå. :wink:
Men om du kan lokalisera klicket till kupén, så borde det ju inte vara så svårt att kolla vad det är.
Kan ju även vara så att plasten tar i pedalen.
Ställ dig på knä, stoppa in skallen vid pedalerna oxh lyssna/kolla/känn när du trycker på bromsen. Då borde du kunna hitta det tycker jag.

Lycka till!

Mvh/ Adde
av KPE
Ja nog är det svårt alltid, ha ha ha :D
Ska försöka någon dag att kolla upp det nogrannare... tack för hjälpen i alla fall. Ska meddela om jag hittar felet... ifall någon mer råkar ut för detta kluriga problem (problem och problem, men irriterande är det iaf.)
Vi hörs!
/Petter
av Addekarlsson
Kanon att du meddelar vad det är, OM du hittar "felet".
Alltid bra att samla all info man kan om bilar. :D

Lycka till!

Mvh/ Adde

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?