Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Halloj. Har naturligtvis sökt på detta, men tyvärr utan framgång.
Bilen: 940 -91, B230FB, 49000 mil. UTAN AC
Problemet: Mycket kylarvatten på golvet, fram och bak, men bara på förarsidan. Det är kladdigt och luktar skit. Men jag hittar inget läckage, trots att jag har rivit ur halva bilen.

Sist jag tvättade bilen invändigt (3 veckor sedan) verkade det vara torrt. I samma veva fyllde jag bl.a. på vatten och glykol upp till max-markeringen (bilen brukar dricka lite vatten, men var vet jag ej). Bytte olja för 1 vecka sedan och den var helt normal. Jag kan inte känna konstig lukt varken i avgaserna eller i expansionskärlet.
Igår började det lukta riktigt illa i bilen från ingenstans och idag kunde jag konstatera dyngsura mattor. (Det regnade visserligen duktigt i helgen, men jag är 100% säker på att detta är glykol och inte rent vatten)
I somras byttes värmeventilen pga. plötslig ångbastu till en begagnad, men orginal och denna ser fortfarande fin ut.
Kan också nämna att jag inte ser några vita avlagringar på några slangar, varken i motorrum eller i kupén och värmen i sig funkar som den skall.
Jag har alltså plockat bort centrumkonsoll, handskfack, div kåpor och mattor för att se efter läckage eller spår av glykol - hittar inget.

Är det någon som vet hur jag kan lokalisera läckan? Kan det vara så att det bara läcker när exp.kärlet är fyllt till max-markeringen?

Tack på förhand.
Vid pedalen säger du, det är ju värmekranen och sedan två korta slangar till värmepaketet (?) känns torrt där.

Att värmepaketet är boven är jag nästan säker på, men borde jag inte se vart det läcker då? Har liksom kört bilen igång med och utan värme och ålat omkring för att se någon läcka, men jag hittar inget.

Finns det några speciella områden (förutom värmekranen) som brukar gå sönder i dessa system?
Ska försöka fatta mig kort..
Säker på glykol, ja (om det inte finns något annat som är kladdigt, halt på fingrarna och luktar en blandning av tåbira och spya vill säga?) kan tillägga att jag lyft på dräneringsplåten framför rutan och kollat luftintaget - inga döda möss eller liknande.
Hade bort i princip all inredning fram i bilen och lyckades hitta rinnmärken undertill värmeelementet, det har alltså runnit ner mot förarsidan. Det roliga är att kylarnivån ligger konstant på minimun i exp.kärlet sedan detta började och nu kör jag runt utan plast på förarsidan - ser inte något läckage och det har slutat lukta och jag har fortfarande riktig volvovärme i bilen.
´
Min hypotes blir något i stil med att värmeelementet/cellpaketet (vad säger man?) har ett läckage någonstans dit vattnet inte "når" så länge systemet är fyllt till minimum, men när systemet är fyllt till max blir det så mycket vatten i elementet att det börjar läcka. Kan det vara så?

Väntar gärna med att slita ut hela värmepaketet tills jag är 110% säker på att läckan är där, det finns ju roligare saker att skruva på om man säger så..
tåbira o spya! luktar som gamla fuktiga mattor, när värmepaketet läcker brukar det synas. hmmm? jag har bara bytt på några 740 o där syntes det klart att det läckte. annars ett vanligt ställe till läckage e ju plastluckorna nere i a stolparna, alltså vatten utifrån, vet ej om du har dom luckorna dock.
Sebastian skrev:exact samma hände mig...allt var skit bra tills man fyllde på över minimum strecket då kom det in i bilen.........var bara att bytta värmepacketet. sen var allt hur bra som helst
Då är jag inte helt ute och cyklar i alla fall. ;)
Blev din läcka värre med tiden eller funkade det att köra runt på minimum ett tag?
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]