Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Toni
Hej, ska köpa en 740 och har funderingar på en automat. Men jag har aldrig haft en volvo med automat låda så jag undrar lite hur dom fungerar? Är dom mycket törstigare än med manuell låda?
av Rådlös
Det beror på vad du lägger i begreppet Mycket? Dom drar mer, men det beror till stor del på din körstil och bilens allmänna kondition. Volvo 740 är ingen dagsfärsk konstruktion. Mycket har hänt under dom åren som bilen var ny till i dag.
Antag att en frisk 740 med manuell växellåda drar 0,8 - 1,0 L/Mil. En med automatlåda kan dra alltifrån kanske 0,9 till 1,5 L/Mil eller mer helt beroende på hur du kör. Och som sagt, hur bilen är servad och underhållen. Är den så gammal att det är förgasare, så kan man helt kallt räkna med att den drar mer än med modernare insprutning. Så sikta in dig på en så ny bil som möjligt. (Kanske en 940 i stället?)
Även hur du använder bilen har inverkan. Kör du ofta med tungt bagagage, många passagerare, "onödigt skräp" som t.ex verktygslådor i bagagen, fel däcktryck eller olämpliga däck, drar släpkärror och husvagn, kör mycket i stadstrafik, kör korta sträckor med många kallstarter, kör med takräcke och takbox etc. etc. etc. Det finns massvis med faktorer som påverkar. Men dom största bränsletjuvarna är säkert en stor blyfot och en dåligt underhållen och servad bil.
Om man anstränger sig att inte passa in i alla dom här negativa parametrarna som jag har räknat upp här plus "alla dom andra", går det att hålla nere förbrukningssiffrorna.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]