Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Peterlindberg
hej nån som vet vad som ska göras vid en 12 000mila service på en v90
av Perra N
Kamrem, olja, filter, luftfilter rengöring av vevhusventilation, samt en massa andra kontroller.
av Peterlindberg
japp hittade en fin lista... det där är ju typ det viktigaste sen är det mest kolla lampor kolla mönster djup mm.
av Vedrök
Kapar tråden.
Håller just nu på och ska försöka genomföra 12000 mila servicen på min bil.
Har skaffat delar och börjat med demontering för kamremsbyte.
Har det mesta klart förmig, men nu undrar jag om man behöver demontera stora vevaxelmuttern för att få loss remskivan utanför kamremsdrevet?

Innanför remskivan har jag lossat de 4 skruvarna med 13mm skallar men det verkar inte räcka?
Jag har svårt att komma åt och se om jag behöver lossa vevaxelmuttern också.

Kan någon som vet ge besked?

(motor=B6304S)
Har beställt verkstadshandbok men inte fått den ännu:(

Mvh Robert.
av Vedrök
service är klar nu.
jag tillverkade ett verktyg för att låsa fast remskivan, sen gick det lätt att demontera/montera vevaxelmuttern.

Lite konfunderad blev jag när jag skulle lägga på drivremmen till generator mm,(jag tog givetvis bort remmen utan att dokumentera hur den satt). Remmen blir för lång om man monterar den enligt skissen i instruktionsboken.

Remmen på min motor ligger inte som det är beskrivet i instruktionsboken.
av wajjpen
Vad har du för verkstadshandbok?
av Vedrök
wajjpen skrev:Vad har du för verkstadshandbok?
Jag har ingen verkstadshandbok ännu.(har beställt en haynes)
Det finns en beskrivning i bilens instruktionsbok som visar hur remmen ska löpa.

När remmen inte passade åkte jag till volvoverkstad och där fick jag granska deras verkstadshandbok.
anvisningen om hur remmen ska ligga i deras bok stämde med beskrivningen i bilens instruktionsbok.

Jag fattade då ingenting men när jag kom tillbaka till bilen funderade jag ut hur remmen ska ligga för att bli lagom lång.

Instruktionsboken säger att remmen ska löpa från vevaxel till ac och sedan vidare till löphjulet osv.
Men på min bil löper remmen från vevaxel till ac och sedan upp till generator där den vänder ner till löphjulet osv.

Vad säger haynesboken om detta?
av evozz
Du behöver inte ta bort remskivan för att byta rem. Kan vara bra att veta :)

Förresten, vart fick du tag på en Haynesbok till 960 S/V90?

Mig veterligen finns det inte, bara Chilton.
av Vedrök
evozz skrev:Du behöver inte ta bort remskivan för att byta rem. Kan vara bra att veta :)

Okej, jag tyckte det såg svårt ut att få dit den nya kamremmen utan att ta bort remskivan för generatorremmen.

Förresten, vart fick du tag på en Haynesbok till 960 S/V90?

Jag har beställt en bok av expediten på volvoverkstan.
Hon sa sig tro att min bil ska vara med där.
(Nu behöver ju inte min bil finnas med i haynesboken bara för att expediten säger sig tro det.)

Mig veterligen finns det inte, bara Chilton.

om du har rätt så har jag ingen glädje av haynesboken när jag väl får den :(
Shit.
Vad är Chilton för nåt?
Är det en gångbar bok på svenska?
Var får man isåfall tag på en sådan?

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]