Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mäcen
Jag har en 945 LTT -96 som jag nyss bytt koppling på. Plockade ur motorn och lät lådan sitta kvar. Bytte bakre packboxen samt silikonade om oljetråget.
När jag nu hängt i motorn igen har jag en kontakt över. Den vänstra av de två gråa kontakterna i bilden nedan, ingringad med rött, är överbliven. Dessa två kontakterna passar båda i givaren på blocket.
Motorn startar upp med ett skak och går sedan bra i några minuter, för att sedan dö om jag låter den gå på tomgång. Varvar jag motorn så ryker det blåvit rök, dvs den får för mycket bränsle.
Vad kan vara galet? Jag har även bytt ut lite trasig vakuumslangar, men det bör inte spela någon roll i detta fallet.

Bild
Senast redigerad av 1 Mäcen, redigerad totalt 0 gånger.
av NilsO
Hmm. På min bil, samma årsmodell och samma motor, finns också en överbliven kontakt där, så det är inte säkert att du glömt något. Jag har inte kommit på vad den är till för, men vad jag vet är inget ändrat i motorn, så jag antar att den var överbliven redan när bilen byggdes. Kan det vara till något som sitter på bilarna med sugmotor men som saknas på turbomotorn och så har man behållit samma kabelhärva, kanske?
av Mäcen
Vad bra då, var det som jag trodde med den överblivna kontakten. Vilken av den är det som inte är inkopplad på din? Den med buntband runt antar jag (inringad i rött)?

Nu ska jag bara luska ut varför den går fett. Kanske kan vara en spridare som hängt sig?
av EddieLTT
Den som hänger löst på min LTT 96a har en kontakt med en bygel på så hänger den bara där. Så kanske fattas något :P prova bygla

Sent from my HTC Titan using Board Express
av effok
har samma kontakt över på min bil med en 945 ltt -95. Är röken blåvit? då är det olja och inte för mycket bränsle. för mycket bränsle ger svart rök.
av Mäcen
Volvo-verkstaden hade fel, det sitter ingen bränsletemperaturgivare.
Kontakten som är inringad med grönt går till knacksensorn.
Har kontrollerat vattentempgivaren som sitter under treans cylinders insug, och den verkar fungera som den ska; 7,7 kOhm vid några få plusgrader. 2 kOhm vid runt 30 grader.
Crank sensorn har jag också mätt, och den var 160 Ohm.
Provade att ta loss kontakten till luftmängdsmätaren, och då gick motorn sämre.

Funderar nu på om det skulle kunna vara stiften och/eller tändkablarna som är dåliga.

Motorn startar upp men så fort den blir lite ljummen så börjar den gå dåligt och har problem att hålla igång, och till slut dör den. Varvar jag den så ryker den grått. Tar inget vatten eller olja.

Kass lambdasond borde väl inte inverka gången så pass drastiskt som i mitt fall?
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Mäcen skrev:Jag har en 945 LTT -96 som jag nyss bytt koppling på. Plockade ur motorn och lät lådan sitta kvar. Bytte bakre packboxen samt silikonade om oljetråget.
När jag nu hängt i motorn igen har jag en kontakt över. Den vänstra av de två gråa kontakterna i bilden nedan, ingringad med rött, är överbliven. Dessa två kontakterna passar båda i givaren på blocket.
Motorn startar upp med ett skak och går sedan bra i några minuter, för att sedan dö om jag låter den gå på tomgång. Varvar jag motorn så ryker det blåvit rök, dvs den får för mycket bränsle.
Vad kan vara galet? Jag har även bytt ut lite trasig vakuumslangar, men det bör inte spela någon roll i detta fallet.

Bild
Hoppas för din skull att du är medveten om att det är viktigt att svänghjulet sitter rätt
av Mäcen
Jag märkte upp svänghjulet så att samma bulthål på svänghjulet matchade upp med bulthålet på veven. Så det borde ju vara rätt. Har svårt att tro att det har hamnat en åttondel fel. Men ska kolla iaf. Hittade en bra guide här.
av NilsO
Om du har haft ur motorn har du ju delat både på avgassystem och insugsrör/tryckrör. Säkert att de är täta?

Och säkert att du kopplat in givarna på insugssidan rätt? Kontakterna går ju att förväxla där. Att den går illa så fort den börjar bli varm kan ju tyda på att styrenheten inte får information om motortemperaturen.

Man kan prova att koppla ur lambdasonden. Då går det att starta motorn och köra den varm, och den ska gå helt normalt. Först en liten stund efter att den blivit varm tänds lambdalampan, och då kan den ev börja gå sämre. Om det inte gör någon skillnad att koppla ur sonden måste det vara fel på någonting annat. Om det gör skillnad, dvs om den går bra ända tills lambdalampan tänds är det något som stör lambdaregleringen, kanske avgas- eller luftläckor, fel på sonden eller liknande. Detta gör man alltså med kall motor.

Om den verkligen ryker grått tyder det ju på att det förbränns olja. Om det inte försvinner när du väl kört lite med bilen måste det ju ses över. Men om du står utomhus är det kanske bara "vattenångan" i avgaserna som syns? Det är ju normalt såhärårs och brukar av olika anledningar vara rätt tydligt på de här bilarna. (Kanske ett överflödigt påpekande för en person som klarar att byta koppling – ursäkta isåfall.)

Lite att prova i alla fall, hoppas du får rätt på det.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]