Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Niklas95
Har ett skumt fel på min 740 från 1990 med b230f. Den har gått varje tills den helt plötsligt dog, sen höll den på såhär men var bara att vrida om nyckeln igen, hörde att pumpen i tanken inte gick så jag bytte den efter det så startar den inte alls. Bytte då bränsle relä och huvudpump med men startade inte. Konstaterade då att jag har en väldigt dålig gnista (men den får bensin). så jag bytte svänghjusgivare, Batteri, tändmodul, relän på expantionskälet (2 st) , bakstycket i tändningslåset och hela fördelaren, men bilen startar inte ändå !!!

Tacksam för alla tips !
av Rådlös
Om svänghjulsgivaren hade varit trasig så hade du inte fått varken gnista eller bensin. Det är den som triggar igång styrdatorn. Får styrdatorn ingen startsignal så händer inget annat heller. Det enda som fungerar är startmotorn.
Detta är inte skrivet och menat som någon elakhet, men kan vara bra att känna till. Och någon annan i din situation kanske läser det. Nu har du bytt en hel del så när du får bilen att gå igen så kommer den att gå länge till.

Om du har dålig gnista så bör du kolla tändspolen. Lossa anslutningarna på spolen och mät med en ohmmeter. Mellan anslutningen från fördelaren och anslutningen från tändningslåset, primärspolen skall du ha 1 - 2 ohm. Mellan anslutningen från tändningslåset och högspänninguttaget på toppen av spolen, sekundärspolen skall du ha ungefär 12 000 - 15 000 ohm.
av sicnarf
Vi tar det från början.Vad händer exakt när du vrider på nyckeln? Går startmotorn men den tänder inte? Och du har gnista? Bränsle fram?
av Niklas95
När jag vrider på nyckeln så går startmotorn, den får bensin och man får en jätte liten gnista precis när man vrider om nyckeln, men försvinner sen. Aldrig varit med detta fel förut
av sicnarf
Då får du testa med nya tändstift. Gör också rent alla jordpunkterna och smörja dem.Sen kan du prova med annan tändspole,nya tändkablar och se. Och fördelare har du bytt redan.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]