Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Bytte för 2,5 veckor sedan topplockspackning. Efter bytet gick den bra fram tills i söndags, höll exakt två veckor. Då ökade temperaturen och jag stannade mer eller mindre direkt, bilen gick alltså inte varm. Stänger av bilen och hör något kluckande ljud som jag misstänker är kylarvattnet.
Öppnar försiktigt locket och det rinner ut endel men efter en stund så töms expansionskärlet hastigt. Har efter detta gjort ett komptest som visade 11;11;10,2;10,8 vilket ska vara ok? Haynes säger att allt under 2 bars diff är ok. Var först rädd att packningen gått igen men det är väl inte möjligt med de här kompvärdena?
3 dagar innan så monterade jag en ny värmekran då den andra gick sönder då packningen gick. Innan dess var det skarvat med en rörbit. Detta kan inte vara orsaken eller? Den ska ju monteras åt ett visst håll men jag tror att det blev rätt???

EDIT: Kan tillägga att bilen rullat cirka 20 mil efter bytet av packning då genomfördes även planing samt byte av kamrem.
av umekille
Kolla om du har vit rök i avgasröret...
försvinner det kylvatten?
Bubblar det i kylvattnet fast bilen ej kokar?
Tryck i kylvattnet utan att det kokar brukar bero
på trasig topppackning eller värre någon spricka
i blocket eller toppen mot någon vattenkanal.
Ingen rök ur avgasröret vad jag kan uppfatta. Om det försvinner kylarvatten är svårt att säga, när jag öppnade locket så rann det ju ut vatten om det var lika mycket som jag sedan fyllde på med är svårt att avgöra. Inga bubblar. Gasar jag till när den är uppe i temp så blir det dock nivåskillnad i expansionskärlet, dock inga direkta bubblor utan mer som om man klämde på en kylarslang.
Toppen planades innan montering.
Å andra sidan så är väl mitt komptest ok? Kan det då vara dåligt block/packning/topp?
Borde inte luftfickan pumpas bort? Har ju funkat bra i två veckor och sen problem? ?:-/
Får prova att byta kylarvatten imorgon men vaccumsuga ska väl inte behövas och hur görs isf det?
Dålig vattenpump, är det en möjlighet?
Var precis ute och provkörde bilen. Vid rejält gaspådrag så sjunker kylvätskan en aning i kärlet men på samma sätt som om man klämmer på en slang. Dock ingen avgaslukt vad jag kan antyda. Visst ska det bli synliga bubblor samt lukta avgaser om packningen har gått igen? Viss rök ur avgasröret till en början men inga mängder så detta lär vara kondens?
Tog sen en provtur och när jag tryckte på lite i en uppförsbacke så steg tempen, stannade direkt. Då pyser det mycket svagt från värmeelementets anslutning, när bilen sen är nere i arbetstemp så slutar det pysa. Blir ju ett visst övertryck när tempen går upp så värmepaketet behöver inte dömas ut redan?

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]