Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjenare!
Jag har en 740 -90 ( 115HK b230f ). När jag
startar bilen så så är Tomgången jätte låg och
Det händer att bilen "hostar" till och i samband
Med detta så lyser lambda till men släks igen.
Kände även igår natt att bilen misständer mellan 1500-2200 rpm.
I mellan åt så hör jag ngt mörkt ljud från motorrummet
Vid accelation..

Jag tycker att bilen drar för mycket bensin men
Är ej säker.jag har precis (igår) bytt tändstift och kablar
Från Biltema.

Vad kan vara orsaken till att bilen beteer sig så?

Tack i för hand!
Senast redigerad av 2 mikkohein, redigerad totalt 0 gång.
sicnarf skrev:Kom detta problem efter tändstifts bytet så får du köpa Volvo stift och testa istället för Biltemas som du har i motorn nu.
I början på 80-talet när jag jobbade som bilmek så hade vi många problem med Volvo original tändstift (då var det Bosch, nu vet jag inte vad det är), förhoppningsvis är det bättre nu. Men klaga inte för mycket på Biltemas tändstift. Dom sitter originalmonterade på många europeiska bilar (under annat namn förstås). Jag har använt dom under flera år på många bilar utan problem. Att jag använder Champion tandstift i min 740 är att jag har ett "gammalt lager" kvar sen den tiden jag jobbade professionellt. Annars har jag haft Biltemas stift i tidigare bilar, och dom sitter i frugans Passat 1,8T -04. Förra bytet gick 6000 mil utan problem och nuvarande byte har gått c;a 1000 mil. Jag vet att Biltema har bytt fabrikat, och det är det nya som sitter i frugans Passat nu, Så jag kan inte "garantera " att dom är "lika bra".

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Tänddelar från biltema är skit!
Felkonstruerat fördelarlock avbrott i kablar etc.
Deras gamla euqeem stift funkar inte alls vet inte hur dom nya är.
Mitt tips köp bosch fördelarlock/rotor och beru kablar stift från välkända tillverkare som bosch champion ngk så är du i hamn.
"Det låga priset kan inte uppväga förbannelsen av den låga kvaliteten"
Ta ut felkoder. Det behöver inte bero på tändningen, det kan även vara att spridarna inte funkar som tänkt. Kontrollera hjälpreläet till spridarna som sitter på expansionstanken samt reläets jordning så där inte har ärgat.

Mvh GK
väldigt klagande på biltemas grejor! har använt deras delar i snart 25 år utan större problem, visst varierar kvaliten men det uppvägs av priset, köpte en kamremssats på meca en gång, spännaren var så sned så remmen gled av. att sen deras verktyg lämnar en del att önska e ju en annan sak, hur sitter kamremmen?
Detta fel är jag osäker på om det kom efter stiftbytet men tror inte det har med det att göra!

Det verkar kanske vara på bränsle sidan då bilen beter så här när man precis har startat den och slutar efter kanske 30sec(?).. Kan det vara dags att byta bränsle filter? eller liknande? ska kolla fel koderna! men har för mig det inte är några, då skulle väll ngn lampa tändas och vara tänd hela tiden?

Att hälla i några medel ska jag nog testa med, men då är det väll samma sak att tanka några liter etanol eller typ t-sprit ( är ju billigare än stp produkter.. )

Hur många bränsle filter har jag? är det bara en som är under bilen?

Mvh
Du har ett filter under bilen och ett vid pumpen i tanken men det skall nog räcka om du byter det under bilen. Att lampan inte tänds behöver inte betyda att där inte finns felkoder, alla felkoder tänder inte lampan.

Mvh GK

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]