Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nemo
Har tittat på en 945 Turbo från 1995. Tyvärr vet jag inget om volvo turbo då jag aldrig ägt nån.
Bilen har gått 19,300 mil och är i ett bra skick(Plåtfälgar enda negativa)
Allt funkar som det skall, men vad skall jag som köpare titta extra noga på??. Är livrädd för turbo haveri, behöver jag vara det??..
Priset: 19,900:-

//Nemo
av Perra N
Är den svensksåld eller import? Fullservad?Lågtrycksturbo eller fulltryck? 16V eller 8V? Manuell eller automat? Svara först på dessa frågor så kan jag nog ge dig ett svar.
Användarvisningsbild
av Nemo
Bilen är svensksåld (Reg datum 1994-12)
Manuell vxl.
Fulltryck (166 hkr)
Sista servicen gjord 2006/06/08 (Ej märkes verkstad) Tidigare servicar vet jag just nu inget om. Det får jag ta reda på isåfall.

Nemo
av Perra N
Det viktiga är att servicarna är utförda, annars verkar det vara ett ok pris, de brukar ligga 10 över med det miltalet.
Men kolla historiken och provkör ordentligt. Känns allt ok efter det, kan du nog vara trygg i ditt köp.
Användarvisningsbild
av Nemo
Gott med snabba svar. Så jag behöver alltså inte vara speciellt nervös gällande turbon då??.. (Drar tung husvagn på sommar halvåret)

Nemo
av Priffe
Låter misstänkt billigt, så är den fin slå genast till. :wink:
Användarvisningsbild
av Nemo
Ja, det är billigt. Därför har jag vissa nervösa vibbar. M-testa den??.. Är det nån ide??
Användarvisningsbild
av Rirojej
Ja det e det väl ide att m testa..? Kostar väl inte så mycket?

edit:
okej va kanske inte så billigt..
M Test

När du ska köpa eller sälja en begagnad bil eller innan din bilgaranti går ut. Som Plustest fast exklusive chassikontroll.
Medlemspris: från 1 395 kr

Icke medlem: från 1 595 kr (inkluderar 1-årigt medlemskap i Motormännen, värde cirka 385 kr)
Senast redigerad av 1 Rirojej, redigerad totalt 0 gånger.
av Priffe
Frågan är om den går iväg rätt snabbt för det priset, och då brukar man inte ha tid att fundera lr m-testa allt för mycket.
Turboras är väl inte så farligt, sist hittade jag en begagnad fungerande turbo för en femhundring. En tusing är ett vanligt pris.
Ryker han där bak vid gaspådrag är turbon slut. Kolla oljeförbrukning lr missljud, tidiga tecken.
Ska du dra släp så kolla koppling och fjädring. Där kan det gå lite stålar.

Men för 19900 så har du lite marginaler kvar att reparera bilen för. :wink:
av Addekarlsson
Har du möjlighet att kolla bilen utan att nuvarande ägare är i närheten, så lossa tryckslangen som går ut från turbon till intercoolern. Då kan du med försiktiga fingrar känna på impellern i turbon. Den ska gå att röra lite in och ut så att säga, men inte i sidled. Glappar den i sidled, då är det turboras på gång. Kan hålla flera tusen mil i det skicket, kan rasa dan efter du köpt den.

Men, att tänka på när du känner på impellern, den kan gå att rubba lite lite lite lätt i sidled, och det är fullt normalt. Men du kanske färstår vad jag menar med glapp?

Och när du fingrar där, akta bladen, för dom viker sig lätt. Pekfinger och långfinger greppar i axeln och känner lite lätt bara.

Så kan du läsa den klistrade tråden om felkoder, och kolla om sådana ligger lagrade, under förutsättning att bilen inte har ODB (eller om det heter OBD, minns aldrig det där). HAr den ODB, så ligger det en pdf i samma tråd som förklarar hur man bygger en egen testare.

Mvh/ Adde

Är det någon som har en bra lösnin[…]

Uppdatering: Tog ut säkring till CEM (nr 27) […]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr må[…]

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]