Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tonycrona
Alltså en b230 fk motor.
Bilen startar om man vrider på tändningen och väntar några sec och sedan forsätter att vrida tills den hoppar igång + 5 sec efter den startat. Sen när den startat kan man inte gasa förens efter ca 1 min, annars dör bilen.
Så var den i flera veckor enbart när den var kall, men nu har problemet också uppstått när den är varm oftast men inte alltid.
Den startar alltid när man rullar igång den.
Problemet verkade uppstå efter tändstifts byte enligt förra ägaren.
Har också prövat startgas utan resultat.
Jag har bytt:
Tändkablar.
Tändstift.
Luftmassamätare.
Motortempgivare.
Btr.
Bränslefilter.
Luftfilter.
Batteri.
Gjort rent kontakter på tändspolen samt brytare i fördelarlocket.

Har också bytt turbon samt olja, oljefilter, gjort rent vevhusvent, oljeretur tagit dän insuget osv, vilket dock inte är så relevant.

Har kollat felkoder samt säkringar.
Bilen är helt orginal förutom ft wastgate samt planad topp. Dock uppstod inte problemet efter detta.
Har kollat ett gnistan på 1st stift vilket det fick. Samt bränslet innan det går in i insuget, vilket flödade på fint.
Senast redigerad av 2 Tonycrona, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Kompe
Hur är det med batteri och gerneratorspänning om den nu
alltid startar när man rullar igång den? 8)
av sicnarf
Den startar ju med nyckel också fast på andra försöket efter 5 sek. Så jag tror ej det är batteri fel här,utan nåt annat. Om felet kom efter tändstiftsbyte så kan det vara dåliga Biltema tändstift kanske eller andra stift som ej passar. Köp Volvo original tändstift och testa.Många har haft problem här med fina tändstift som ej passat bilen.Kan också vara fel på ventilen i bensinpumpen som inte kan hålla bensin trycket uppe utan måste bygga upp ett tryck först.
av Tonycrona
Okok, man har prövat att byta stift igen :) och batteriet är bytt o nyladdat. Nästa steg blir nog att byta btr, soppapump, bränslefilter och i med spridar rening.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]