Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Har en 740 -90 där ett fenomen blir mer o mer vanligt, ibland när man startar bilen är en hel del strömlöst intern o externt (kupefläkt, blinkers, halvljus, radio m.m). Är det tändningslåset eller nåt relä som orsakar detta?

Vrider jag sakta på nyckeln vid start så är det större chans att elen fungerar tycker jag. Felet har nu kommit oftare o oftare..... :???:

Mvh
Johan
Hej, det felet beror nog på glapp i "tändplattan", den elektriska delen av tändningslåset. Det mesta i bilen går inte på reläer, utan får ström direkt därifrån. Lösningen är att byta ut den. Det är inte särskilt svårt – man lossar panelen över förarfötterna, drar av den stora runda kontakten på baksidan av tändningslåset och sen sitter tändplattan med två skruvar. Eventuellt kan man också ta ut instrumenthuset för att komma åt ovanifrån – men det är nog mer krångel än det egentligen underlättar.
Den bruna bakeliten är tändplattan. Ja, den har en bit av metall som sitter in mot låset också.

Jag tror bara det är att dra av kontakten (svart), och sedan lossa de två skruvarna så får du loss den.

Jag tror inte det går att renovera den – svårt att få isär utan att förstöra den. Jag skulle nog köpa på skroten om den inte visade sig vara billig på Volvo.

Lånat foto…

Bild
Tack för hjälp, nu börjar det klarna.... :D

Sökt på bildelsbasen får inga träffar, men den sk. "tändplattan" har tydligen flera namn, "kontaktdon tändning" ? Eller vet du vad jag ska söka på för att få träffar i sökfunktionen? brukar den säljas löst eller ihop med hela tändningslåset?
Nej, det kan vara jag som fått för mig att de heter så… men jag hittar heller inget annat namn för just den delen av Volvo 7/900. Annars verkar det syfta på en del i fördelaren på motorer med vakuumförställning…

Om du inte har en skrot där man själv får plocka delar (billigast) kan det vara värt att ta reda på vad den kostar på Volvo. Ibland tar skrotarna överpriser för redan demonterade delar, och det här verkar vara ett exempel på det.
Har fått en tändplatta från grannen idag, trologen från en 240, enda synliga skillnaden är att bakeliten är svart och att alla stiften har en avsmalning i mitten på stiften. Montera dit den, el + startmotor går, fast bilen startar inte :roll: tändningen får troligtvis inte ström...

Är även denna tändplatta defekt tror ni eller passar inte plattan från en 240?

Hylsorna går ju att flytta om i kontaktstycket med rundhylsorna om de behövas flyttas för att passa 240 tändplattan...
På kopplingsschema ser det ut att vara samma i sena 240 som i 940, men jag vet inte om det stämmer fullt ut.

Hmm… lite ovanligt om det inte är där felet ligger, tror jag. Det finns som sagt inga reläer för "huvudström" utan det mesta går direkt genom tändningslåset.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]