Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dalldall
har köpt mig en 945 och undrar hur autlådan skall funka, tror inte jag har nån lockup då jag inte märker nåt vid 90 som jag gjorde på min förra bil, finns det både med o utan? sen måste jag upp i typ 80 innan 4 läggs i, e det normalt eller går det o justera på wiren?
av roh66
Det där läter inte som en bra låda. Min låda AW72L lägger in 4'n vid 55 kmt.Släpper 4'n vid 45.
Användarvisningsbild
av erikn
Jag hade en 245 från -92. Den hade inte lockup, så det är troligt att du har en sån, en AW71 utan L.

Min nuvarande bil har lockup, tyvärr tycker jag att den lägger i den för sent, man måste över hundra för att den ska hoppa in.
Användarvisningsbild
av erikn
Bild

Tilläggsfråga. Hur vet man om man har en låda som ska ha lockup? I min 245 antar jag att jag hade en utan, i min nuvarande vet jag att det är lockup eftersom leveranslappen finns kvar där det står vad bilen var utrustad med vid leverans.
Användarvisningsbild
av White
Misstänker att den där tabellen är från Volvos gröna/blå data häfte?

Man BORDE på chassinummret kunna luska fram vilken låda det sitter, annars får man bocka sig ner och läsa skylten på lådans
vänstra sida. Det sitter en liten nitad plåtskylt där med uppgifter om vilken låda det är, och vilken modell av den lådan. Exempelvis
finns det FLERA varianter på AW03-71L beroende till vilken motor den sitter! Annars kan man ju ringa till någon volvoverkstad, uppge
sit reg.nr. och be dom kolla vilken låda som sitter.
Användarvisningsbild
av erikn
Fickdata personvagnar, blå bok. OK, det är där skylten sitter. Tack för info.
Användarvisningsbild
av Kompe
Kan dålig eller gammal olja göra så lockupen hoppar in senare? :x :evil:
av dalldall
det var ju en bra tabell!! ringde volvo nyss o kollade, jag har zf 22 lådan i min bil, hmm? enligt tabellen skall den ha lockup, e det de jag känner vid 85? eller e det 4 som går in, jag e kass på tabeller, kan det vara så att den startar i 2an kanske.
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]

Vidan funkar väl bara till max 15..