Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvosladdaren
Hej
Lämnade in min Volvo 745-87 till en mekaniker för att fixa en läckande bensinslang under motorhuven. Nu när jag hämtat bilen och provkör den, så händer en trälig sak. När jag ligger på växel 3 och trycker ner kopplingen för att byta till 2:an ( om jag håller kvar kopplingen nere en stund innan jag byter växel+ att jag bromsar ner) så börjar bilen skaka och alla lampor på instrument panelen börjar lysa, Sen dör den..Det känns som tomgången blir för låg när jag lägger bilen i friläge...Frågan är hur jag ökar tomgången en aning ?

Är det nån som kan förklara ( är absolut ingen som har skruvat på många bilar) :oops:
av volvosladdaren
Var till samma verkstad idag för att fråga vad som har hänt med bilen sen dem bytte bränsleslangen. Han sa då att öka tomgången vore fel sätt att åtgärda felet på. Men han provade att gasa upp bilen med förgasaren i motorhuven, sen släppa ner gasen igen. (då dog bilen igen) Han hade inte tid att hjälpa mig med mitt problem, så jag får vända mig till forumet.

Har läst om liknande fel i detta forum. Men då har felet varit tjuvluft. Vad är detta? och vad kan jag göra för att åtgärda detta?

Tacksam för alla tips :shock:
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tjuvluft är luftläckage runt insuget, alltså luft som inte har passerat förgasare/luftmassemätare utan smiter i genom en trasig packning eller slang. Den luften får inget bränsle tilldelat så motorn går magert.

Det är lättare att säga något om du talar om vad du har för motor.
av volvosladdaren
Motorn jag har är en B230K

Men har ringt och pratat med flera killar om mitt problem och jag verkar inte få nått självklart svar, det verkar som det kan vara vadsomhelt. Sista försöket nu var att byta rotor, och skulle blivit fördelar lock, men hittade inga reservdelar just då. Kan det vara att fördelarlocket är så pass sotigt att det blir såna här problem med bilen?

Ett nytt fenomen har uppkommit, När man gasar upp bilen några gånger börjar smälla (en knall) i förgasaren.

Bilen orkar inte alls gå på tomgång längre, växlar jag ner och stannar vid Stoppskyltar tex. så dör bilen och det är svårt att få ingång den igen :(

Har även kollat tjuvluft, det verkar tätt och fint

Alla tips är väldigt välkommna !!
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Hej! :D
Om jag varit i dina kläder så hade jag åkt tillbaka till verkstaden och KRÄVT att de skall åtgärda det fel de själva tydligen åstakommit!
Tyvärr så är det så att du har Volvos sämsta motor i din kärra enligt mitt förmenande. :cry:
Men som sagt eftersom problemet uppkom efter att du varit på verkstaden så åk tillbaka och ge dej inte förräns de fixat sitt eget misstag!!
av volvosladdaren
:?: Vad är det för försämringar på denna motor jämnfört med dem andra :lol: Har väll märkt att den inte axxar allt för snabbt dock.

Nåja bilen rullar åter igen som den ska. Spände gas vajern, så då gick den att köra igen. Men felet är inte åtgärdat, tror det hakar upp sig i chocken.. Men nu rullar den på nästan som förut igen
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jaså en K.... :*O/
En ganska komplicerad förgasare, den går bra -nästan som en insprutare- när den är som den ska, men när den börjar krångla är det bara att plocka ner den i atomer och göra rent, byta packningar och se över alla inställningar från början till slut. Det är ingen idé att köpa en på skroten, stor risk att den är lika dålig.
Men kolla tjuvluft ordentligt först, det finns ju en massa vakuumslangar runtomkring. Ta loss slangen från luftfiltret och känn på alla skruvar på översidan av förgasaren, dom brukar släppa. Samma sak med skruvarna som håller förgasaren.

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?