Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Bluttirakkare
Tjena, har en 744 från 1987 med en b230f i med hallgivare i fördelaren.
Har stått ett bra tag nu, förra ägaren sålde den pga just det här problemet. En kompis började mecka med den men fick den inte heller att fungera så nu tänkte jag ta över.
Den får alltså ingen gnista alls och bränslepumparna går inte heller.

Saker som är bytta:
-fördelarlock
-tändspole
-tändkablar
-tändstift
-tändbox
-hallivare
-rotor
-tändmodul
-relän

Men den har fortfarande ingen gnista. Det hända som händer (ibland) är att när man vevat motorn ett tag så blixtrar det till i tändkabeln uppe vid tändspolen? Kan man sätta hallgivaren fel? Kan det va så att det inte är ett fel utan flera då jag plockat grejerna från skroten?
Är jävligt dålig på att felsöka när de gäller sånt här äldre skit! Skulle gärna uppskattas om någon skulle kunna berätta var ja ska börja, har multimeter och vet hur den ska handskas :-)-)
Hmm du menar den som sitter på en bult till ventilkåpan?
Jag tyckte den verka rostig så jag skruva loss den och kolla om den hade jord, såg ut som att den hade kontakt men flänsen va rätt sliten, kanske ska prova att slipa rent och byta?
av effok
Rör sig varvräknaren när du försöker starta motorn? om inte så är det något fel på hallgivaren. Han måste ju ha signal från den för att starta soppa pumpen också

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]