Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av shakola
Hälsningar från östra rikshalvan!

Kan nån upplysa en oinvigd om hurudan felkodsläsare man kan stöpsla in i boxen på en 960 från 1993? Skulle vilja kolla felkoderna och har tittat runt på olika sidor och kollat priset. Om jag för bilen till verkstad för att kolla koderna, kostar det ändå minst lika mycket som billigare modeller av läsarna (och Finland lider inte av korruption ??).

Läsare som jag hittat uppger att de kan läsa ODB-II (eller är det nu ODB-2, därom tvista de lärde), men nämner också att bilen skall vara från mitten av 1990- talet och framåt. Hur är det med dessa äldre vagnar? Kan läsarna tolka signalerna korrekt i alla fall?

Tips om vilket protokoll boxen använder mottages med tacksamhet, så kan jag (kanske) luska ut var jag kan få tag i en dylik i detta land.

Tacksam för svar,
Sören
av Rådlös
Dessvärre är nog din bil för gammal för att kopplas till en felkodläsare. Vi förutsätter här att du menar någon sorts "universaldosa" som man bara kopplar in och kan läsa ut diverse mätdata. Det var först med OBD2 som det blev sådan enhetlig standard. Du kan läsa mer om detta här:
http://home.swipnet.se/g_gson/index.html Läs särskillt kapitel Kommunikation. Men hela sidan är intressant och läsbar.
Men en inbyggd diagnosbox har du ju i bilen (motorrummet) och kan läsa ut felkoder där. Men dom kommer i kodform som man alltså måste översätta i klartext. Det finns flera trådar om det här på forumet.
av shakola
Aha! Nu hänger jag med. Alltid lär man sig något nytt. :)

Skall lägga näsan i boxen när jag tittar under huven nästa gång (ikväll) och kika. Hittade felkodstabeller, så nu är det bara att börja deschiffrera!

Tack för detta svar!
Sören
Volvo s60 2005 Låg oljenivå

Oljenivågivare som är trasig är en[…]

Volvo car UX

HK i min bil

Bilen tappar inte kompression av att bärgas, […]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]