Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej experter!

Har ett lustigt problem med min 960 -93:a med automatlåda. Det verkar som om lambdasonden/-lampan (?) har inlett ett något prekärt förhållande med växellådan.

Normalt:
Startar bilen, W-läget på växellådan lyser en stund under körning (ca halvminuten), slocknar sedan och övergår till nedtryckt läge (E eller S). Lambdalampan håller sig lugn och släckt.

Numera:
Startar bilen, W-läget på i en kvart eller mer, slocknar och växellådan övergår i normalläge. Samtidigt tänds lambdalampan.

Hänt ett par gånger:
Startmotorn går runt, men motorn tänder inte på första försöket. Väntar en halvminut eller så och försöker igen (kan upprepas 2-3 gånger). Då tänder den, men inte på alla cylindrar. Släcker av tändningen och försöker igen. Då går den normalt.

Första gången detta hände inleddes också förhållandet lambda-växellåda.

Har någon upplevt liknande? Vad kan åtgärdas? Har inte kollat felkoder, men borde kanske ta mig till en verkstad som kan göra detta, alternativt skaffa en egen läsare. Skall fråga om felkodsläsare i en annan tråd...

Kan detta bero på ett elfel eller är det helt enkelt lambdan som är kass? Skaffade bilen i våras och har ingen aning om när (om) lambdasonden är bytt. Annars funkar allt nog som det skall (vad jag kan förstå). Lite ventilläckage, skulle jag tro (en svag doft av motor dustar in kupén emellanåt), men en bil som gått mer än 35 000 mil så kan man väl inte räkna med annat.

Annars mycket nöjd med bilen - mycket bil för pengarna :D

Hälsningar från östra rikshalvan,
Sören
Har nu kollat felkoderna i boxen och kom fram till följande:

Testhål (1):
Felkoder: 3-1-4 och 1-1-3

Testhål (2):
Felkoder: 1-1-3

Dvs - om jag tolkar koderna rätt - har jag problem i
- insprutningen (1): 1-1-3
- pga kamaxellägessensorn (1): 3-1-4

som kan bero på Korttids bränselmängdsanpassning (2): 1-1-3, vilket i sin tur kommer sig (möjligen) av att det finns ett kontaktproblem nånstans i motorn. Kan ju i bästa fall hända att problemet löser sig självt om/när jag får kontaktproblemet åtgärdat. :roll:

Jahapp. Det blir alltså att kavla upp ärmarna, hitta ett lämpligt skrapvertyg och diverse hylsor och införskaffa kontaktfett (i nämnd ordning naturligtvis :lol: ). Åtminstone tänkte jag börja från den ändan.

Skall ut till ett sommarställe ikväll med lugn trafik en bra bit, så då blir det att brumma på i 4500 - 5000 varv ca 10 minuter på L läge. Får se om jag får samma effekt som beskrivs på engelska sidan: http://www.volvoclub.org.uk/faq/960_90I ... kingValves. Återkommer om jag märker nån skillnad :|

Måste medge att jag rör mig mest i stadstrafik, så jag har full förståelse om motorn slår bakut med igen-geggade ventiler och ställer sig på tvären när den skall igång. :oops:

Gott veckoslut!
Sören
Nej nu får du inte springa iväg och hitta på för mycket, Urtag A1 är för automatlådan: http://www.volvoclub.org.uk/faq/Transmi ... nsmissions Ser där att 3-1-4 inte är med, läst rätt?
Urtag A2 är till Motronic : http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineO ... ctionFault
Motronic har inte exakt samma felkoder som LH 2.4, för du har väl 3l sexan i din bil?
//Björn
Tack för den tillrättavisningen, Björn :)

Jo, 3L 6:an under huven, B6304F. Automatlåda AW30-40LE.

Attans att det kan vara knepigt att surfa rätt mellan tabeller med olika felkoder. Finns de samlade nånstans under samma tak? Har hittat x antal tabeller för samma koder (stöpsel i uttag 1), så det blev att chansa. Och då blir det lätt fel..

Kollade koderna en gång till och jo, hade skrivit fel :oops: . Nu är det rätt!

(fria översättningar från engelska texterna)
Uttag 1 (växellåda):
3-1-3, Felaktig signal från växellägessensor
1-1-4, Kortslutning eller felaktig jordning för programvalet

Uttag2 (motor):
1-1-3, Fel i insprutning 1,2 och /eller 4

Kan det vara så att kortslutningen /jordningsfelet kan ge felkatig signal också till växelläget?
Är det enda att föra till verkstad och försöka få åtgärdat insprutningen?

Motorn går ju och växellådan sköter sig annars som den skall, så riktigt allvarliga problem kanske det ändå inte är ?!

Tack för korrigeringen än en gång!
Sören
Tack rd350 för kommentaren!

Har nu kört en vecka efter att ha nollat felkoderna och kan konstatera följande:
- lambdalampan lyser inte mera
- med oregelbundna intervall är bilen svårstartad - startmotorn går men motorn tänder inte
- i dessa situationer: om jag joxar med växelspaken fram och tillbaka ett part gånger, startar bilen
- växellådan växlar fint mellan lägen som normalt, har alltså inte fastnat i mellanläge
- testade att köra 4500-5000 varv / min i 12-13 minuter och har fått en smula piggare motor

Konklusion:
- växellägessensorn borde bytas
- lambdalampan lyste tydligen pga att insprutningen fått felkoder i och med att bilen varit svårstartad
- det övriga har "rett upp sig självt"

Så tack för svar alla ni som bidragit. Skall försöka få tag i en sensor nånstans, verkar å vara knepigt att hitta reservdelar här i öst... ??:-/

Hälsar en lugnad,
Sören
Att bilen är svårstartad har inte med växellägesgivaren att göra så som du beskriver ditt symptom.
När växellägesgivaren krånglar så går INTE startmotorn.
Har du kollat felkoderna igen?
En del felkoder tänder inte lambdalampan!
När är den mest svårstartad? varm/kall?
//Björn

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]