Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kicken
Hej köpte mig en 945 -98 för ett tag sen, och när jag provkörde den drog den till höger. så efter köp lämnade jag in den på framvagns inställning och när jag hämtade ut den sa killen i kassan att dom fick ställa in lite viklar. men märkte sen efter att den fortfarande drog åt höger (vet att jag skulle åkt tillbaka med det blev aldrig av)

Var iväg på semestern nu och ligger man på motorvägen och kör får man hålla ratten rakt annars drar den till höger, men om vägen är dålig kan den börja dra till vänster så man får parrera lite sen drar den till höger igen. om man ska köra om en bil och kör över väg markeringarna är det som att köra på is, den kan dra åt vilket håll som heltst så man får hålla hårt i ratten. MEN det går att köra med bara en han.

Hissade upp den och man känner ju ett glapp men ser inte ut som styrlederna. och så läcker det ut lite olja vid damaskerna + att styrslaget? där styrleden sitter i går att röra upp o ner några mm.

När vi var på semestern drog bilen himla mycket mer bensin också, litern på motorväg är ju lite högt, brukar ligga på 0.8l/m

Har kollat och inga bromsar ligger på m.m

Kan ju tillägga att om man bromsar kan ratten skaka lite, kan bero på obalans i däckena men tror inte det.

någon som har några förslag? borde väl vara styrväxeln? och eftersom den läcker olja är det väl lika bra att byta?
av rd350
Läcker styrväxeln är det byte som gäller. Sätter också en peng på att du har anliggande bromsar. Kolla främre bromsok noga, kolven ska går riktigt lätt, har du hål i damaskerna måste dessa bytas. Kolven går oftast att rengöra och återanvända. Kan även vara en bromsslang som är på väg att ge upp. När du bytar styrväxel, kolla även nedre rattaxelknut, vanligt att denna kärvar och ger dålig "återgång" på ratten. Att bilen drar åt höger eller vänster ligger sällan i styrväxeln annat om den är krökt.

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]

V50 är en av de svåraste bilarna att g&[…]

Dra en helt ny jordkabel borde lösa det.