Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 23pack
Hej jag har en liten fråga.
jag har en Volvo s80 -01a som jag utan förvarning fick lite problem med larmet till.
allting har fungerat fint ända fram tills igår. då bestämde sig plötsligt höger bakdörr för att inte fungera. när jag låser så låser bara tre av dörrarna hur jag än gör. de går att för hand trycka ner lås "pinnen" men den går inte att få upp med nyckel eller larm dosan utan jag måste öppna dörren för hand så att pinnen åker upp automatiskt.

jag undrar bara ifall de är ett vanligt fel och vad de skulle kunna vara, elektroniskt fel i dörren eller i larmet?
Tack på förhand
av relfor
Jag smiter in här oxå. Försöker väcka lite liv i tråden, förhoppningsvis.

Jag har exakt samma problem, fast det är vänster bakdörr som strular. Har gjort så bra länge. Dörren låser alltid upp, men bara låser ibland. Plockade ner dörren här om dagen och körde med låsspray på kontakten till motorn och bytte eltejp runt kontakten. Tänker om det kommer in fukt där. Har inte sett någon bättring än dock.
av relfor
Jag drog och kände en hel del, men det känns som om det går lätt. Borde inte vara att det kärvar. Känns mer som signal-fel. Verkar inte som om motorn ens försöker låsa dörren.
Är centrallåset inbyggt i någon styrbox eller är det separat box? Någon som vet?
av relfor
Skrev visst ovan att ja använt låsspray, men ja menade elspray. Kanske får göra om. Känns som om felet borde vara i den kontakten. Vet någon hur långa kablarna är? Slutar dom inte försök styrbox? Jobbigt om de är glapp någon annanstans än vid kontakt.
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
relfor skrev:Skrev visst ovan att ja använt låsspray, men ja menade elspray. Kanske får göra om. Känns som om felet borde vara i den kontakten. Vet någon hur långa kablarna är? Slutar dom inte försök styrbox? Jobbigt om de är glapp någon annanstans än vid kontakt.
inte kontakten på motorn utan den till hela dörren
av relfor
Nu har jag löst problemet! Efter säkert snart ett års irriterande på dörren, så fungerar den till slut! :D
Jag sprayade kontakten mellan bil och dörr, vilket tyvärr inte gav önskat resultat. Så jag skruvade ur hela låsmekanismen inkl låsmotorn, som sitter ihop. Gick loss med el-sprayen så gott det gick i elektroniken i denna. Vips så fungerar nu låset igen!
Såg en annan tråd i detta forum som behandlande just detta, och hur motorn och lås ser ut.

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivit […]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]