Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NFF
Hejsan
Jag har en volvo 940 från 1991. Problemet är att ett rör har gått sönder till AC:n. Vilket i sin tur gör att jag måste fylla den igen.
Nu har jag hört att from 1993 kom det en ny miljöanpassad AC och att man måste bygga om den gamla för att kunna fylla den.

Stämmer det, i så fall vad behövs göras och i sådant fall vad kan det kosta??

MVH
NFF
av Addekarlsson
Att fylla på med gamla hederliga freon är svårt idag, eftersom det är förbjudet. Det går, men då ska man känna nån som kan göra det.
Att konvertera till nya medlet är lite jobb, men inte så dyrt om amn gör det själv. Enligt rykten (som jag ej bekräftat ännu) så kostar en konverteringssats ca 1500 kr, sen lite olika priser på fyllning, beroende på vart man fyller.

Man kan fylla det nya medlet i gamla systemet, men det är inget som rekomenderas, eftersom tätningar mm inte är gjorda för detta medel. Slutar allt som oftast med läckage pga söndervittrade tätningar.

R134 (har jag för mig, trött i värmen) heter det medel som används idag.

Mvh/ Adde
av NFF
Tack för svaret

/NFF
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Tja, jag tror att tätningar o sånt håller bättre än vad man tror.
Jag köpte 740:in -01, och då var systemet helt tomt. (var märkt R12) Dock inga läckor så kylfirman fyllde bara på med R134, de påpekade dock att det lika väl kunde vara tomt efter en månad, men den AC:n funkar bra än i denna dag. 8)

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]