Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DieselDoffe
Go'kväll alla.

Ska beställa kamrem till bilen, en 740 16v från -89. Kollar på skruvat och där finns det 2 olika spännare, en automatisk och en manuell. Hur kan jag se vad för typ som sitter på min motor eller finns det någon här som vet? Borde ju vara samma på alla 16v.
Skulle även vilja veta bytesintervallen, den remmen som sitter på nu har gått 9000 mil så jag börjar bli lite nojig, skriker som fanken när man varvar över 3000 :P

Tack på förhand
av rd350
Det är 7500 mil (8000) mil på den remmen! Kör inte en meter till utan byte! Första årsmodellerna hade vanlig mekanisk spännare tror skiftet var 90 men är ej säker. Byt kamremmen och plocka bort balansaxelremmen är mitt tips så är det mindre som kan bråka och motorn går tystare.
rd350 skrev:Det är 7500 mil (8000) mil på den remmen! Kör inte en meter till utan byte! Första årsmodellerna hade vanlig mekanisk spännare tror skiftet var 90 men är ej säker. Byt kamremmen och plocka bort balansaxelremmen är mitt tips så är det mindre som kan bråka och motorn går tystare.
Har det någon betydelse om man skulle råka köpa fel spännare? Passar inte båda två? Vill inte plocka bort balansremmen för att jag tycker det ger motorn ett härligt ljud samt att jag anser att den fyller någon sorts funktion annars hade Volvo inte satt dit den. Dock så ska den bytas, även samtliga löphjul. Vattenpumpen tänker jag nog inte byta för den läcker inte än.
Användarvisningsbild
av päpplet
Alla som jag ägt har haft mekanisk spännare inklusive en 90a.
Med mekanisk spännare så sitter det en gummiplugg på kåpan bakom remmen för servo och AC pump där man kommer åt spännarens mutter. På automatisk är det en bula ingjuten i plasten där.

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]

V50 är en av de svåraste bilarna att g&[…]

Dra en helt ny jordkabel borde lösa det.