Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av marwes
Hej!
Hittade inte direkt liknande i forumet, bara folk som inte får upp värmen.
Jag har snarare omvänt problem. Värmen funkar bra, men vill inte riktigt försvinna när man vrider till noll, när motorn kommit upp i värme.
Helt ok att leva med på vintern, Väldigt jobbigt i sommarvärmen då det ibland är bättre att ha alla fönster nere än att ha fläkten på.
Vet inte hur mekaniken fungerar, men om det är någon slags lucka som man öppnar och släpper in uppvärmd luft från motorn, så går nog inte luckan igen ordentligt på min, eller nåt.

Någon som kan sprida lite ljus i situationen om hur man fixar?
Tack på förhand,
Martin
av Frasp
Dels finns det ett spjäll som leder luft förbi värmepaketet, dels finns det en kran som stryper vattencirkulationen i paketet.

Skulle ge mig på spjället först, även om jag inte vet var det sitter. För jag vet var värmekranen sitter :P

Sen så blir det inte varmt om spjället funkar, även om kranen är öppen.

Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av erikn
Vet inte om kranen är likadan som på 240. Vi hade en 245 -90 förut, som vi hade samma problem med. Det var den gamla sortens kran med termostatfunktion inbyggd. Den bytte vi mot nyare modell utan termostatgrejen. Fungerade mycket bättre.
av umekille
ta bort skyddet ovanför pedalerna därunder är värmekranen.
pillra lös snäppet som håller höljet på vajern . sen för du vajern så kranen är stängd
och justerar in vredet på instrumentbrädan så det är okey sätt tillbaks snäppet på plats
och kolla om det blev bra

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]

V50 är en av de svåraste bilarna att g&[…]

Dra en helt ny jordkabel borde lösa det.