Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fiddelity
Hej.

Nu ändrar jag denna tråd helt och hållet då jag varit helt ute på hal is innan.

Min 740 dör i alla fall vid oregelbundna tillfällen helt utan anledning vare sig den går på tomgång eller man är ute och kör. ibland går den normalt och ibland går den inte alls.

Vill gärna veta vad detta kan vara. Luftmassemätaren är det föremål som jag misstänker mest för tillfället.
Kan tilläga att jag gjort motortvätt för ett tag sedan.
av Perra N
Hur gammal är din bil? Har den impulsgivare vid svänghjulet? Händer det att varvräknaren rör sig utan att du hör att motorn ändrar varvtal?
Användarvisningsbild
av Fiddelity
Det är en 87:a.

På tomgång så vandrar varvräknaren ibland och det känns som om varvtalet ändras också men jag är inte säker.

Jag har haft problem innan med tomgången. När man släpper gasen har den velat göra en dip ner och nästan dö. detta avhjälptes med att jag ökade tomgångsvarvtalet.

Men i vilket fall så skall jag försöka låna en korrekt impulsgivare och testa med den. Om du tror det kan vara denna.
av Perra N
Är det en 87, har du förmodligen en hallgivare i fördelaren, men jag är osäker på när impulsgivaren kom. Oavsett kan det vara detta fel som drabbar dig. Vet du om soppareläet är bytat, eller är ok? Också ett vanligt fel.
Användarvisningsbild
av Fiddelity
Bränslerelät är okej.

Skall undersöka hur det är med hallgivare och eventuell impulsgivare.
Användarvisningsbild
av Fiddelity
Nu har jag hittat felet.

För det första var spridarrelät trasigt.
För det andra var det fel på luftmassemätaren.

Tack för tipsen ändå.
av Semper740
Hej!

Jag har också en 740 -88 med F motorn och undrar hur du konstaterade att det var luftmängdsmätaren som var trasigt? (tror inte mitt relä är trasigt)

Min 740 går bra förutom vid tomgång, då varvtalet dippar lite då och då.
Blev lite bättre efter "service" då jag bytte luftfilter/tändstift/fördelarlock/rotor.

Eftersom båda delarna kostar en slant så undrar jag om det kan skada motorn på nåt sätt om man inte fixar det problemet?
(volvon har sett sina bästa år, men det är bara det felet på den).
Användarvisningsbild
av Fiddelity
Jag undrar just om det luftmassemätaren som det är fel på i ditt fal.

Jag skulle föreslå att du vrider några varv moturs på tomgångsinställningsratten. (Om du följer insugslangen så sitter den på undersidan precis innan insuget). Det kan behövas polygrip för att dra runt den.
Räkna hur många varv du vridit så du kan ställa tillbaka om det inte hjälper.

Plocka annars isär spridarrelät som sitter på expansionskärlet till kylvätskan. mitt var fullt av grön oxid på baksidan.

Jag lånade luftmassemätare från farfars 240 (8000 mil!!!) och det blev mycket bättre.
av Semper740
Ah hmm tomgångsinställningen har jag testat med och det verkar inte ha någon större betydelse.
Om jag skruvar upp den rejält så går den "bra" men det beror på att varvtalet är så mycket högre så den inte dippar.

Ska kolla spridarreläet iaf, det är ju inte helt osannolikt att det har kommit fukt i den, så det var en bra ide :)
Tackar!
Användarvisningsbild
av Fiddelity
Okej men kommer dippen precis när du släpper gasen eller närsomhelst?

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]