Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Det luktar bensin när jag har kört (och ibland när jag kör). Det är en Volvo 745 årsmodell 92. Det har även "runnit över" när jag tankade fullt en gång. Efter det har jag endast tankat i lite i taget.

Jag har försökt titta om det läcker men det verkar det inte som. Jag har kollat under luckan som finns under baksätet på vänster sida. Det finns slangar (bland annat en slang från påfyllningen antar jag) som går in i bensintanken och jag undrar om felet finns där... eller kan det vara något med bränslefiltret?

Bild

Någon som har haft liknande problem?
Senast redigerad av 2 vanilj10, redigerad totalt 0 gång.
Kan vara rostiga ledningar, rostigt bränslefilter, läckande anslutningar, spruckna slangar, rostig armatur (fast jag tror iofs att dom hade plastarmaturen 92) osv. Ända sättet att ta reda på vad är att du kryper under och tittar efter själv vart det blir blött.
Kan även vara tankventilationen som läcker ångor då den går ända fram till kolkanistern som sitter bredvid luftburken och sen in i insuget. Kan var så enkelt som en slang där som hoppat av.
Hej. Om det "runnit över", ut under bilen när du tankat måste det finnas en läcka någonstans där bak. Då skvimpar det säkert också ut lite när du kör, eller kommer åtminstone upp ångor. Slangarna kan alldeles säkert spricka av ålder, så se över dem. Tanken ska vara helt "tät" – de enda öppningarna till yttervärlden är påfyllningslocket och en avluftningsledning som går fram till kolfiltret i motorn.

Det lättaste sättet att hitta läckor på bränsleledningarna är nog annars att lyfta upp bilens förarsida, låta motorn gå på tomgång och krypa under. Ungefär vid förarsätet sitter bränslefiltret (en rund burk), och utgår man från det kan man förstå vilka bränsleledningarna är (en tilledning till motorn, med högt tryck, som går genom filtret, och en returledning som går bredvid). Är läckan stor nog för att det ska lukta borde den också synas. En spegel och en ficklampa är bra...

Mvh
päpplet skrev:Kan även vara tankventilationen som läcker ångor då den går ända fram till kolkanistern som sitter bredvid luftburken och sen in i insuget. Kan var så enkelt som en slang där som hoppat av.
Det låter som något att kolla upp! Vad är kolkanistern? Kan du förklara hur jag hittar detta?
White skrev:Min 945 luktade också bensin när jag hade kört med den. Det var returslangen från BTR som var förtorkad och inte tätade mot
returledningen. Böt slangen och problemet försvann!
Även detta kan vara värt att kolla! Tack!
Hur går jag tillväga? Förklara mer ingående för en okunnig!
NilsO skrev:Hej. Om det "runnit över", ut under bilen när du tankat måste det finnas en läcka någonstans där bak. Då skvimpar det säkert också ut lite när du kör, eller kommer åtminstone upp ångor. Slangarna kan alldeles säkert spricka av ålder, så se över dem. Tanken ska vara helt "tät" – de enda öppningarna till yttervärlden är påfyllningslocket och en avluftningsledning som går fram till kolfiltret i motorn.

Det lättaste sättet att hitta läckor på bränsleledningarna är nog annars att lyfta upp bilens förarsida, låta motorn gå på tomgång och krypa under. Ungefär vid förarsätet sitter bränslefiltret (en rund burk), och utgår man från det kan man förstå vilka bränsleledningarna är (en tilledning till motorn, med högt tryck, som går genom filtret, och en returledning som går bredvid). Är läckan stor nog för att det ska lukta borde den också synas. En spegel och en ficklampa är bra...

Mvh
Saken är den att det verkar inte läcka någon bensin alls när jag låter bli att tanka fullt. Det luktar inne i bilen ibland och oftast varje gång jag har varit ute och kört luktar det vid vänster bakhjul typ....
vanilj10 skrev:
White skrev:Min 945 luktade också bensin när jag hade kört med den. Det var returslangen från BTR som var förtorkad och inte tätade mot
Det är slangen vid röda pilen jag menar. Bytte den och satte nya klämmor, sedan blev det tätt!
Luktade bensin i hela bilen när den läckte!

Bild
White skrev:
vanilj10 skrev:
Det är slangen vid röda pilen jag menar. Bytte den och satte nya klämmor, sedan blev det tätt!
Luktade bensin i hela bilen när den läckte!

Bild
Bra förklarat! Dessvärre ser den slangen hel ut (hade varit lätt för mig att byta annars :)). Se bild...
Bild

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]