Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Feten
Hej alla. Vet inte om det här är rätt avdelning men behöver lite hjälp med ett problem av den finurligare sorten.

Tog en tur på ett par mil här om dagen (körde lugnt för en gångs skull) och efter att ha stått på tomgång i typ två minuter går motorn ner i varv för att sedan bara gå på cylindrar.
Chansade och körde hem, typ 4 mil. Åkte till en kompis mekaniker och började felsöka. Motorn får soppa och har gnista, och tändningen står rätt. Spridarna sprutar på för fullt men den vill fortfarande inte tända på cylindrarna närmast torped väggen. Gjorde komp prov och det var typ samma värde på alla fyra cylindrar. Provade att byta tändning och bränsle box och det hjälpte inte, bytte stift och tänd kablar och det var ingen skillnad. Plockade isär fördelaren och gjorde rent men det hjälpte inte heller. Efter allt detta gjorde vi en start och den går fortfarande på två, med en frän 3" eldkastare där bak.
Om någon har haft liknande problem eller bara vet något som är värt att testa så är jag riktigt tacksam för hjälpen.

Mvh Feten
Användarvisningsbild
av dalle76
Skumt! ingen aning men prova att mäta bränsletrycket.eftersom den bara går på dom 2 främre cylindrarna där bränslet går in i fuelrailen så kanske det inte blir tillräkligt för att försörja dom bakre som är längst bort.annars av erfarenhet kolla jorden till spridarna .Sitter i insuget och har vart med om en 740 som gick som en påse nötter där var ärj utav h...te och spridarna öppnade inte riktigt
av Feten
Ja jag har ju pulat ihop en btr som jag har och kör e85 på. Men det var typ det första jag bytte när den började krångla. Så den kan jag nog räkna bort.

Va ute och plockade ur stiften och i cylindern längst mot torped-väggen var stiftet kolsvart, det efter såg ut som nytt och dom två efter det va lite sotiga. Passade på att kolla gnistan och märkte att det är gnista i alla stift utom det näst längst mot torped-väggen.
Plockade av fördelar locket på min isbil som gått en miljard hårda mil (B230F) och provade med det och då gick den igen, hur fint som hellst :) .
Men det gamla sletna skit locket kan jag ju inte åka med tänkte jag så slängde mig i bilen och blåste 12 mil till biltema och köpte ett nytt lock, ny rotor och nya kablar.
Åkte hem och monterade och nu är felet tillbaka....
Så antingen så är ett sletet Bosch fördelarlock som gått 30 varv runt jorden bättre än biltemas eller så va det inte det som va fel heller...
Blir så jävla trött på sånt här.

Får prova igen imorn, är så jävla mycke knott och mygg ute så man blir fan uppäten.
av triumph00
Tror du hittat bekymret - Biltemas fördelarlock
Prova att byta tillbaka till ditt fungerande

Hade själv dessa bekymmer för många år sedan och blev inte riktigt klok på var felet fanns. Men köpte då ett nytt fördelarlock på Mekonomen och bilen fungerade igen (tidigare ett Biltema lock)
Sedan dessa köper jag aldrig fördelarlock på Biltema, detta orsakade mig massor med huvudbry och arbetsid
av Feten
Ja jag bytte tillbaka till det gamla slitna Bosch locket och nu går den hur bra som helst. Får beställa ett lock på meca eller något. Tack för hjälpen iaf.

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]