Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dassarullen
Hej alla hjälpsamma!
Helt ny på forumet å har precis köpt min allra första volvo. Det blev en 945 från 1994 å allt är bara bra med denna tunga pansarvagn förutom det irriterande låset på förardörren! Tänkte berätta en sjuk historia som jag inte tror jag är ensam om att ha upplevt:
Någon sorts "förhindra kapning" grej som låser alla dörrar+bakluckan om dörren öppnas från utsidan är monterat på denna bilen.
Jag kan förstå idèn om man bor i sydamerika, men i Sövesta utanför Ystad stämmer det inte! Jag sov hos en tjej någon mil från min bostad å körde hem på morgonen. Fick för mig att kolla så alla lampor fungerar (6.45 på morgonen) å smällde igen dörren.
När jag greppade handtaget slog centrallåset till. Bilen står igång utanför bostaden med låsta dörrar å mina nycklar till huset hänger vackert i låset!!
Jag fick ringa tjejen som kom med reservnyckeln så jag fick ut mina husnycklar.
Kan jag koppla ur denna funktionen på något sätt?
Det är inget säkerhetslås, det är en fjäder som är sönder i dörren, har en kompis med en LTT -95 med exakt samma problem, bakom dörrsidan är det en fjäder som går av eller tappar sin fjädrande förmåga.
av HGN
Jag har detta problem på min V90. Måste ta ur och ta med nycklarna
och när jag väntat en stund slår centrallåset till. Detta händer inte alla gånger
men även med nycklarna i.
Fjädern som håller tillbaka handtaget på insidan är trasig/borta, är det den du menar?
Användarvisningsbild
av päpplet
Varit med om samma på en 87a 745a. Tog i handtaget och alla låsen slog till så det blev att borra ur låset för att komma in i bilen.
Användarvisningsbild
av erikn
Snäll tjej du har som kommer med nycklarna när du är på bortamatch...

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]