Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av twinkie
hej alla glada på Jag rullar :) har kopplat som topic lyder alltså dubbla position/bromsljus i bakljusen.
såhär kommer jag ha det:
vanlig körning: position på alla fyra
bromsar: bromsljus+position på alla fyra
dimljus: en dimljuslampa lyser + att alla fyra tänds när jag bromsar.

då till fråga, är detta lagligt? kommer jag igenom bes med detta? någon som har några erfarenheter av detta? Tacksam för svar Mvh
twinkie skrev:hej alla glada på Jag rullar :) har kopplat som topic lyder alltså dubbla position/bromsljus i bakljusen.
såhär kommer jag ha det:
vanlig körning: position på alla fyra
bromsar: bromsljus+position på alla fyra
dimljus: en dimljuslampa lyser + att alla fyra tänds när jag bromsar.

då till fråga, är detta lagligt? kommer jag igenom bes med detta? någon som har några erfarenheter av detta? Tacksam för svar Mvh
För många, många år sedan när dom bilar vi pratar om här var nya (1980 - 85) körde jag omkring med en Volvo PV-61. Den var ombyggd och helrenoverad (av mig) Helt orginal uvändigt (förutom er"riktig" sollucka från en VW 1300) men "förstärkt" under "skalet" med Overdrive växellåda och bromsar från en Amazon Sport-66 (skivbromsar fram). Motorn och "locket" till växellådan (med korta spaken) från en Volvo 142GL -72 (125hp), Motorn var "förtärkt " med en "K" kam och 2st Weber DCOE 40mm från en Alfa Romero 2000 GTV -78 och bromsservo från en Triumph 1300. Den var en dröm att köra... Nu till saken, När den skulle besiktigas hade jag monterat dom på den tiden väldigt populära "bromsljusen i bakrutan". Det var kopplat att det fungerade både som blinkers och bromsljus. När jag bromsade lyste alla 4 ljusen, När jag blinkade, blinkade båda ljusen på den sidan. När jag bromsade och blinkade samtidigt, blinkade ljusen uppe och nere "varannan" gång (som på gamla bussar) på den sidan jag skulle svänga, och lyste båda på andra sidan. Detta var det enda "besiktningsgubbarna" diskuterade vid regitreringsbesiktningen. Hela ombyggnaden (även extra bromsljusen) godkändes utan anmärkning. På den årsmodellen (-61) var det godkänt med röd blinkers bak, det var troligen det dom diskuterade.

Mvh
Lennart
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]