Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av stusshyttan
Kamrater! Efter bara 48.000 problemfria mil krånglar Den Gamle (740 med B230A, inga elektroniska finesser utom brytarlöst)! Det började för 2 dgr sedan med lite puffar och allmänna störningar och ngt stopp, men den startade alltid igen efter några sekunder. Sedan blev det värre och nu går den inte alls. Den får soppa men har ingen gnista när jag kopplar loss tändkabel från spolen och testar mot gods medan jag kör den på tändnyckeln. Hallgivare, tändmodul, spole...?? Någon som på rak arm känner igen det?
av stusshyttan
Kompletterande info om B230A som inte ger gnista - när den hade stått en stund testade jag igen. Den startade direkt och gick klockrent i 30 sek. Sedan började den missa tändning, men kom se´n igen och gick en bit för att slutligen stanna helt - igen...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du skriver att du har brytarlöst tändsystem men vad är det för typ av brytarlöst. Du skriver om hallgivare, har du ett TZ 28 H?
Om så är fallet kan det mycket väl vara Hallgivaren som gett upp.

Mvh GK
av Mille740
b230a har la bara i stort sett tändspole,stift, kablar, fördelare, rotor & brytare inne i fördelarn i sitt "tändsystem" om jag inte minns galet, b230f har ju givare, tändmodul upptill, rätta mig gärna om jag har fel men dem förstnämda grejerna tycker jag du ska kolla upp :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Tror att en del 230 A hade TZ 28 H, rätta mig om jag har fel.

Mvh GK
av stusshyttan
Tack för inläggen - nu har jag bytt (från fungerande bil) alla tänddelar utom hallgivaren. Jag har t o m snurrat kamremmen ett varv för att se att den inte har tappat någon "kugg". Nu återstår väl bara hallgivaren MEN HUR FÅR MAN LOSS DEN? Jag har plockat mig ned genom säkringsfjädrarna och fått plattan med givaren att släppa, men hur kopplar man loss den från förställararmen? Den verkat nitad underifrån...?

F ö tror jag att det är så här - en del 85:or hade fortfarande brytarspetsar, medan alla 86:or (som jag har sett) har haft brytarlöst.

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]