Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Idag när jag var ute och körde så började det låta som fågelkvitter från vänsterbak. Har inte handbromsbackarna på just nu. När jag hissade upp bilen så snurrade jag på däcket och då lät det inte illa. Det låter mest vid motorbroms, ibland slutar det vid gaspådrag. Har inte den blekaste vad det kan vara!

Jag har nyss byttat diffen och en drivaxel på höger sida.

Edit: Var nyss ute och körde en liten runda, verkar inte göra det när den har stått ett tag, utan det kom när jag kört i ca 10minuter, dock inte lika mycket rasslande.

Är tacksam för all hjälp jag kan få! MvH/Mattias
White skrev:Går kolvarna i bromsoken lätt?
Annars kan det vara em bromsklots som precis ligger mot skivan och orsakar "kvittret".
Kan säga att när jag bytte diffen så var jag lite dum och råkade trycka ner bromsen så vi blev tvungna att ta en polygrip och pressa ut kolvarna, vet inte om det kanske kan vara så att det inte blev tillräckligt bra ?
Vix skrev:Hade också kvitter från vänster bak på 945an. Fick tips om att byta hjullager. Då blir det tyst.. Såå, det är nog kass :)
Det är det lagret som sitter närmst navet? Jag la nytt fint fett på alla lager när jag bytte. Kanske kan vara så att det är kasst endå
Tayan skrev:
Vix skrev:Hade också kvitter från vänster bak på 945an. Fick tips om att byta hjullager. Då blir det tyst.. Såå, det är nog kass :)
Det är det lagret som sitter närmst navet? Jag la nytt fint fett på alla lager när jag bytte. Kanske kan vara så att det är kasst endå
Sitter väl bara ett lager där. Ja, har det rullat långt så pajar de ju förr eller senare. Byt båda sidor om du byter annars pajar säkert det andra nån vecka senare :oops: .
Kan ju vara skivan men borde väl låta i alla lägen och hastigheter då? Jag tror på lagrena iaf.
Skivan dras ju fast med hjulbultarna. den långa pinnen man skruvar i skivan är bara en styrpinne typ. Behövs inte.
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]