Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Min bil har fått sig en stöt i sidan som resulterat i:

1 - Buckla på förardörren + repor ner till grundlacken (dock inte ända ner till plåten).
2 - Tappat dörrlisten bak vänster
3 - Tappat tankluckan
4 - Förardörrens handtag har gått sönder lite.

Dessutom finns sedan tidigare:
1 - framsidan har stått i solen så stötfångaren fram är ganska blekt
2 - den har börjat rosta lite längst ner, inget som syns supermycket men det stör ändå.
3 - Sätena är ganska smutsiga sedan tidigare ägaren.

Hur fixar jag dessa problem enklast? Vill inte att min bil ska se ut som en pundarhäck :( Helst billiga lösningar, jag vill få den att se mindre sunkig ut utan att behöva betala för omlackering o dyl.
1.Biltema har nåt som heter Black Wax som är till färgning och polering av kofångaren och svarta lister.Den använder jag och är bra.
2.Till de smutsiga sätena kan du köpa billig överdragsklädsel på Biltema för 300 kr.Det blir som ny bil.
3.Rosten kan du slipa bort så mycket det går och sen ta Biltemas hammarlack svart rostkyddsfärg på där nere.Över det har jag tagit svart underredsmassa 2-3 cm längs alla dörrkanterna på bilen där nere på in och utsidan.
4.Tanklucka med gångjärn köper du på skroten,likaså den tappade dörrlisten och handtaget
5.Dörr repan fårdu spackla upp och måla sen med original lackfärg du köper på Volvo.
Allt detta kostar nog inte mer än 1000 kr plus jobb
Bäst vid mindre rostangrepp och stenskott är punktbläster, då blir der riktigt porrent. Alternativt är det "smärgelduk" eller slipstift
som gäller. Vid större rostangrepp är det blästerpistol alternativt slipmaskin av passande slag.

Bucklor riktas i möjligaste mån innan spackling, ett lager grund som skyddar mot rost UNDER spacklet brukar jag köra med.

Är det bättringsmålning av lackskada UTAN rost räcker det med nermattning av lacken, gäller det metallick så försök slipa bort
klarlacken helt på området som ska bättras för bäst resultat.

Sedan torkar man med thinner med luddfri trasa, blås gärna lätt med tryckluft för att få bort eventuellt damm. Vattenavskiljare och
INGEN dimsmörjning på kompressorn är det som gäller!

Börja med en bra zinkprimer (INTE ren zinkspray) i ett par omgångar, låt detta torka ett dygn och lägg därefter grundprimer som även
det helst ska torka ett dygn. Sist lägges täcklack och eventuellt klarlack. För bästa resultat kan man slipa lite lätt med 1200
slipkudde eller slipduk mellan lagren av färg. När färgen efter några dagar upp till en vecka (om det gäller sprayburk) är riktigt genom
"härdad" kör man med rubbing och polermaskin och sist vaxar man bättringen.

Så här brukar jag gå tillväga med bättring, har funkat bra i över tjugo år. Men som med allt är åsikterna och knepen många, och det
finns säkert både bättre och sämre tillvägagångssätt.
Fantastiskt uttömmande svar!
Men hur gör jag med bilen under tiden, har inte tillgång till garage, vilka moment kräver att man är inomhus?

Bucklan tänkte jag försöka banka ut inifrån så fort jag får reda på hur man får loss dörrpanelen från insidan. Något man bör tänka på där?
Allt lackarbete kräver att bilen får stå torrt tills det är klart, om det ska bli bra!

Problem med att banka ut bubblor är att det lätt blir spänningar i plåten, som i sin tur gör att det bular sig någon annan stans på
samma plåtpanel. Man får ta det försiktigt och gärnna "massera" ut bubblan i stället för att banka om det går. Är det en mindre
skada är det kanske bättre att bara spackla om man är ovan vid plåtarbete! Spackla gärna i flera omgångar snarare än ett tjockt
lager!

För att kunna hjälpa med hur dörrpanelan lossas är det bra att veta vilken bil och årsmodell det gäller! :wink:
Du kan försöka trycka ut det försiktigt och inte helt på en gång, liksom "massera" ut den. Jäkla svårt att förklara begripligt!

Dörrpanelen lossar du genom att plocka bort dom vita plastclipsen på undersidan av dörrpanelen, om jag inte minns helt fel drar man
dom rakt ner. Sedan får man lossa den röda lampan som lyser när dörren är öppen, samt lossa sladdar till elhissar och elspeglar om
det finns. Har för mig att plasthandtaget till dörröppning också måste lossas. Det sitter en plastplupp på ovansidan, under den sitter
en skruv som håller handtaget. Lampan och knappanelen lirkar man försiktigt loss med hjälp av en liten skruvmejsel samtidigt som
man trycker det åt ett håll. Kommer inte i håg om man trycker lampan upp eller ner, jag tror upp. Knappanelen tror jag man trycker
fram. Sist drar man ut panelen lite i underkant samtidigt som man lyfter uppåt så lossnar den. Möjligt att jag glömt något, men det
ser du efter hand.

Får tillägga att tunnplåt är jäkligt svårberarbetad tycker jag, och jag är absolut INGEN expert på det. Är man osäker är det bäst att
lämna till någon som kan, om man nu inte kan tänka sig att våga misslyckas med jobbet vill säga. Övning ger färdighet!
Tack för hjälpen! Jag tror inte jag kan göra det värre än det redan är så jag ska försöka mig på att räta ut bucklan.
Två frågor till:
Hur får jag fast dörrlisten igen? Har kvar själva listen men plastdetaljerna som håller den mot dörren är borta.
Hur får jag loss gångjärnet till besinluckan? Själva luckan med fjädern är kvar men gångjärnet är trasig t och verkar sitta med fyra plastbitar liksom, inget att skruva i eller dyl.

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]