Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av carson
Såg när vi köpte bilen att kamremmen byttes vid 26500 mil,idag läste jag av mätaren på 33456 mil,när är det ungefär dags att byta rem igen?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ganska snart, intervallet är 7500 mil.
av carson
Ja då är det ju snart dags igen.
Vad kostar det att byta på en 745:a och kan man låta vilken bilverkstad som helst utföra det?
Eller är det en Volvo verkstad som gör det bäst? :???:
av Perra N
Är det en 8 ventilare kan en händig person göra det ganska enkelt. En 16 v är lite bökigare, och har man aldrig gjort det på en sådan, är en verkstadshandbok eller mekaniker ganska nyttiga att ha till hands.
Köra och byta på en volvoverkstad? Svaret enligt mig är nej (rimmar ;) ), eftersom deras timdebitering är ganska saftig, är det bättre att få det gjort hos en duktig allbilsverkstad.
av Priffe
Vad kostar kamremsbyte på en 16ventilare på Volvoverkstan då?
av carson
Bra att det finns andra billigare alternativ till märkesverkstäderna. :)
Det är en 6-cylindrig motor på 85Kw.
av Priffe
carson skrev:Bra att det finns andra billigare alternativ till märkesverkstäderna. :)
Det är en 6-cylindrig motor på 85Kw.
Låter som det vore diesel....i en GLT?? :shock: :wink:

Men vet någon vad Volvo tar för byte på en 16v?
av carson
Nej det är en bensin motor på 115hk. :wink:
Är det inte en V8 som har 8 cylindrar? :???:
av Priffe
carson skrev:Nej det är en bensin motor på 115hk. :wink:
Är det inte en V8 som har 8 cylindrar? :???:
Du förbryllar mig... :) En GLT brukar ha 16 ventils motorn B234F på 155 hk, men kan visst ha bara GLT-paketet med vanliga 8 ventilarn, B230F.
Men en 6:a på 115 hk???.....tror nog du har B230F med 116hk???
av carson
Yes, det är en 6:a på 116hk 230F motor :)

GLT beteckningen är väl bara en beteckning för att bilen är lite mera extrautrustad än en vanlig GL, och inte behöver bero på vilken motor det är? :???:

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]