Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
Har problem med mitt skogsvrak som stått i ca 7 år. Jag får ingen gnista på den hur jag än försöker.

- hallgivaren är uppmätt och den ger pulser på 0-5V
- tändslutsteget är bytt och riktigt jordat (extra jordkabel på pin 2)
- tändspolen är bytt
- tändstiftet isatt direkt i kabeln från tändspolen och stiftet är jordat med en kabel
- jord finns in i styrboxen på pin 20
- + finns till tändspole med tändning på
- jord när tändningen är av och bryts med tändning på. Får inga pulser hit
- ser inga musätna kablar eller liknande någonstans och alla kontakter är undersökta

Jag har fördelaren lös och snurrar på den för hand med tändningen på, rätt eller fel?

Vad finns det som jag missat, byta styrbox? Den kördes till platsen i skogen och har stått still sen dess.
Bilen är en 745 GLE 87a
av Rådlös
Har du prövat med startgas? Om den tänder på startgas men inte på sitt ordinarie bränsle så är det ju något fel i bränsleförsörjningen. Tänder den inte på startgas, så kan man starkt misstänka tändningsfel.
Ett missöde som kan inträffa är att kolstiftet som sitter i mitten under fördelarlocket har sprättat iväg. Det är ju fjäderbelastat och man tänker inte alltid på att kolla där vid störningar. Sitter tändkablarna rätt etc. etc?
Användarvisningsbild
av päpplet
Läste du mitt inlägg? Jag har satt stiftet direkt på tändkabeln från tändspolen och satt jord på stiftet med en kabel så om den ska kunna gnistra så ska det göra de. Har haft tändkabeln direkt mot insuget och provat de med.
Fördelarlock och tändkablar är helt förbikopplade nu.

Ordinarie bränslesystemet är totalt bortrostat och startgas tände den inte heller på.
av Rådlös
Det är skillnad på att slå gnistor ute i fria luften och att gnistra inne i motorn med 10 gånger högre lufttryck. Luft är en bra isolator i vanligt atmosfärtryck. Inne i cylindern är den en 10 gånger bättre isolator. En försvagad gnista orkar inte hoppa över på stiftet i högre tryck.
Användarvisningsbild
av päpplet
Jag får ingen gnista utan kompression och inte ens impulser på tändspolen så något är galet innan dess. Ska löda om ett bränslepumpsrelä och byta få se om det är boven

Om det är samma när du ändrar fl&au[…]

Äntligen va det dags. IMG_1397.jpeg

Din bil var redan trasig, det var därför[…]

Hej, har även detta problem. Vi har en V70 D[…]