Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Dedron
Hejsan!

Har tänkt länge på att modifiera om min LTT till FTT men har dock inte blivit av ännu.

Vad är det som skiljer LTT från FTT?
Har hört från många att de är bara wastegaten som skiljer, samma mjukvara osv.

Min LTT är en årsm 95, har guldbox original i den. Det enda jag har gjort är att sätta i sportluftfilter.

Så min fråga är vad behöver jag för att göra om min till FTT? Och hur mkt kan jag ladda utan att chippa?

Är de någon mening med att köpa 3* från katten och bak eller kan jag lika gärna köra på original?

Tacksam för svar!

Mvh Dennis :D
Användarvisningsbild
av White
Det enda som skiljer är wastegateklockan! Köp wastegateklocka från en B230FT och montera så har du en "fulltryckare".
En 940 TURBO laddar original 0,51bar mot en 940LTT som laddar 0,31bar.

Ska du öka laddtrycket över 0,55 bar rekomenderas ett bränslechip avsett för det! Det GÅR att ladda mer än så med originalchip,
men dumt att chansa!

Ett 3" EFTER kat kommer troligen INTE att göra någon större nytta då den största strypningen på dom bilarna är kat och till viss del
downpipe beroende på effektuttag. Man brukar klara sig långt med original DP, sportkat och 2,5" "fullflödessystem".

Fråga: Vad är det för "sportluftfilter" du har? Är det ett seriöst (Ofta dyrt) så är det väl lite okay, är det ett oseriöst (billigt skräp)
så bidrar det inte med något annat än att förstöra både turboaggregatet och motorn! Originalfilter duger bra upp till 200HK+!
Användarvisningsbild
av White
Såg att du fått in annons här angående klockan!

Vill du "testa" lite nu först med högre laddtryck kan du lossa lägga brickor mellan vid bultarna på konsollen som håller WG-klockan
och hålen den fästs i på turbon, 2,5mm tjocka brickor ger ungefär 0,5-0,55bar.

Får du inte napp här så prova på Volvo 7/900 klubben eller TPC.
Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]

Jag tror vi kommer får en Europesisk Trump. […]

Teknikens värld har testat 5 olika dimensione[…]

Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänster p[…]