Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DBS
Hej.
Jag funderar på att skaffa mig en Volvo 960 sedan från 95 och framåt eller en S90.
Vilken modell rekommenderas? 2,5 eller 3,0? Manuell eller automat? Bekymmer med motorn på någon modell? Vanliga fel?
Jag är grön :mrgreen: på den modellen men tycker den är vansinnigt snygg, och tänker leta efter en välskött originalbil.
av Gelis
Har ägt en 960 i 12 år, kanonbil. Sista "riktiga" volvon.

Svaga punkter som jag upplevde:
Multilink bakaxeln glapp i bussningar.
Automatlåda elfel troligtvis växellägesgivaren
Motor 3.0 204 hk ventiltryckare knackar, trots täta oljebyten o syntetolja (mobil 1) kamrem, brytrullar, spännare

Annars ganska berkymmerfritt ägande.
av TourettesGuy
Har en 97´a, kanonbil! Man kan nog inte sitta mer bekvämt och kungligt i en Volvo.

Givetvis ska du köpa 3,0´an finns ingen anledning att ens överväga 2,5´an, och såklart automat, skinn och i mitt tycke är ju 965/V90 snyggare och lite tuffare än sedanen.

Är själv ute efter en V90 i tipptopp skick med rätta konfigureringen för min smak!

-Kolla listerna runt framrutan att dom är i god kondition så dom inte börjar rosta å lossna..rätt dyra.
-Baktorkaren brukar paja(min är död)
-Kolla AC´n ordentligt...även om den funkar vid start betyder inte att allt är ok med den. Min slutar fungera efter ca 15 min...sen vill den ogärna slå till igen.
-Hör om SRS-systemet är kontrollerat på sistone, inte kul om SRS-lampan tänds...Sitter en lapp på bakdörren tror ja om när systemet sist kontrollorades...
-Kolla att centrallåset verkligen låser alla dörrar..min ena bakdörr kan gå att öppna ändå ibland.
-När jag använder spolarvätskan mkt kan den helt plötsligt börja läcka och allt rinner ut...
-Kolla om bromssköldarna är ok och inte delvis bortrostade...kostar en del och krångliga att byta...kan orsaka skrapljud oxå.
-Känn att handbromsen tar ordentligt!
-Min dricker oxå lite kylarvätska..

Värt å fråga om lite saker iaf å se om säljaren blir nervös och börjar titta ner i backen...
av JE Jr
TourettesGuy skrev: -Kolla AC´n ordentligt...även om den funkar vid start betyder inte att allt är ok med den. Min slutar fungera efter ca 15 min...sen vill den ogärna slå till igen.
Vanligt fel på t.ex. 850/S/V70! Man brukar få schimsa om magnetkopplingen, har gjort det på min S70 och nu funkar det fint igen! Du har ju också fördelen att ha den mer lättåtkomlig än vad vi med tvärställda motorer har, så det är "bara att gå ut o fixa!" :) sök på detta så kommer du hitta många trådar med instruktioner.
av TourettesGuy
Vanligt fel på t.ex. 850/S/V70! Man brukar få schimsa om magnetkopplingen, har gjort det på min S70 och nu funkar det fint igen! Du har ju också fördelen att ha den mer lättåtkomlig än vad vi med tvärställda motorer har, så det är "bara att gå ut o fixa!" sök på detta så kommer du hitta många trådar med instruktioner.
Tack för tipset! Jag är inget mek-proffs men låter som det har nåt med min å el släktings felsökning förra året...vi fick ACn å slå till(när den gett upp)då vi vred på hjulet där remmen går en aning med handen...på kompressorn(?) kanske...då bilen var avstängd givetvis...antar det är nåt me någon magnetkoppling däri? Och kanske hjulet vrider sig en aning av sej självt efter ett tag då trycket i systemet och kolvarna ändras då den slagit ifrån och därav kickar igång som den skall på begäran innefrån förarhytten? :)
av DBS
Tack för tipsen!
En fräsch S90 3,0 ska jag leta efter!
Jag kör inte flera tusen mil om året, så bränsleförbrukningen kan jag nog leva med.
Hur mycket tar en 3,0 blandad körning/landsväg?
Användarvisningsbild
av tompathepilot
Hade också valt en 3.0 om jag hittat en till bra pris när jag köpte min. Men endast pga den högre utväxlingen, räkna inte med att en 3.0:a är nån raket!

Annars är det en välbyggd bil, personligen tycker jag den är bättre ihopsatt än sina framhjulsdrivna syskon. Kränghämmarstagen får man byta relativt ofta men de är väldigt lätt att byta. Kolla även nivomaterna så inte bilen sitter för mycket på röven. Har den stått hela natten så skulle jag tolerera att den satt sig litegrann men inte mycket. Sitter det nivomater på sedanen?

Grym bil om du inte kör allt för mycket, då skulle jag valt nån bränslesnålare bil.

Mvh T
av Volvokarl
tompathepilot skrev:Dörrklädselm är ett skämt innan 97, skrynklar sig på alla!
Har en 96:a som inte har något dörrskrynkel på någon av dörrarna ! :)

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]