Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av VolvoSebastian
Har ett problem med min Volvo 940 med b230fb, den tjuter högt. :x
Bytte spännrulle/kamrem och vattenpump idag, även bytt alla remmar, och en service mm.
Vissa dagar skriker den mer och andra mindre. Låter som de kommer innåt motorn(baksida). Brukar till 80% av gångerna bli tyst när jag trycker ner kopplingspedalen.
Låter ju som att ljudet följer motorvarvet lite också, tystnar när man gasar till för att sedan börja igen.

Tacksam för all hjälp!

Mvh Sebastian
Senast redigerad av 1 VolvoSebastian, redigerad totalt 0 gånger.
av osla
kanske är urtrampningslagret som börjar va slut, eller lagret som sitter i svänghjulen som ingående axel till lådan ligger i
av VolvoSebastian
osla skrev:kanske är urtrampningslagret som börjar va slut, eller lagret som sitter i svänghjulen som ingående axel till lådan ligger i
Kan nog vara något sådant, det skriker till under bilen vid kallstart ibland väldigt högt och skarpt i kanske 4 sekunder sen är det bara de bara de vanliga tjutet som i videon. Växellådan har även börjat kärva med växlar och backen skrapar varje gång, sitter ju en m47 låda i så de brukar väl av erfarenhet vara så allihopa men.
Du vet inte hur man tar reda på om det kan vara urtrampningslagret?

Pinsamt att åka runt för det drar blickar till sig. :wink:
Användarvisningsbild
av Tjovve
Hej! Min 740 hade liknande ljud. I mitt fall var det packningen till insuget som läckte. Spraya startgas mot insuget och testa. Kan vara värt ett försök, så enkelt att göra. Och berätta gärna hur det går.
Användarvisningsbild
av Tjovve
Kollade på din film. Felet verkar vara identiskt med mitt, allt bytt men låter ändå. Nu tror jag ännu mer på insuget, har den börjat gå orent ännu?
av VolvoSebastian
Tjovve skrev:Hej! Min 740 hade liknande ljud. I mitt fall var det packningen till insuget som läckte. Spraya startgas mot insuget och testa. Kan vara värt ett försök, så enkelt att göra. Och berätta gärna hur det går.
Kan testa det imorgon och återkomma, det konstiga är att bilen går bra och har perfekt tomgång på 600 varv.
Användarvisningsbild
av erikn
Samma här. Jag trodde att det var turbon som höll på att skära, men det var insugspackningen.
Användarvisningsbild
av Tjovve
Nej va trist! Hoppas du löser det, utan en massa klåp från verkstäder som låtsas veta. Vi ska bara inte tala om Sicilien, vilket elände jag hade innan jag kom på det själv. Önskar dej en billig lösning, en Volvo blir det inga allvarliga fel på. Ha tålamod!

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]