Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av carson
Tänker ta bort den ytterst lilla rost vi har på våran första Volvo,en 745 GLT-91 som vi har haft drygt en vecka nu. Vart hittar jag färgkoden till lacken någonstans?
av Addekarlsson
Sitter på plåten fram i motorrummet. Kan se lite olika ut, men kolla efter ett nummer liknande 019-x (där x är antingen tom, eller en siffra). Sitter på högra delen av plåten. Färgen 019 är svart, och har inget -x, eftersom det är solid lack.
Lacken på min bertone i signaturen heter 405-2 och är silver-champagne metallic.

Så nu vet du lite vad du ska titta efter. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Sparkz
FFFFFFFFFFärgkod
Bild
av carson
Tack för era svar! :D
Sådär nu har jag tittat på produktskylten,jag hittade en 5 siffrig kod som lyder 130-42. Kan det vara den tro!? Våran bil är silver metallic.
av Addekarlsson
Låter som att det ska kunna vara rätt färgkod ja, om den står i fältet med en massa FFFFFFF som Sparkz säger. :D

Mvh/ Adde
av carson
Det gör det. Så nu är det bara att sätta i gång med att ta bort ytrosten och beställa färg :)
Det bästa är väl att man gör det hos en Volvo återförsäljare/verkstad,eller är det är kanske värt att höra sig för på lite olika ställen?
av Addekarlsson
Beställ färg först, så du har innan du börjar. Rostskyddsfärgen du lägger på först står inte emot fukten nämligen.
Så se till att ha alla saker hemma innan du börjar, för att slippa lacka in en påbörjad rosthärd.
Bäst är att köpa originallack hos Volvo ja, men är man inte så noggrann med nyansskillnader kan man köpa lite överallt.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av prototypen
Addekarlsson skrev:Sitter på plåten fram i motorrummet. Kan se lite olika ut, men kolla efter ett nummer liknande 019-x (där x är antingen tom, eller en siffra). Sitter på högra delen av plåten. Färgen 019 är svart, och har inget -x, eftersom det är solid lack.
Lacken på min bertone i signaturen heter 405-2 och är silver-champagne metallic.

Så nu vet du lite vad du ska titta efter. :D

Mvh/ Adde
Delvis rätt.

Idag är färgkoden 3+2 siffror där de tre första anger färg och den första efter - anger vilken leverantör som tillverkat färgen och den andra anger vilken typ av lösningsmedel originalfärgen hade.

adde din 405-2 är Silvermetallic från Herberts

carson din 130-42 är Silvermetallic från IDAC och den är vattenbaserad.

Dessa Silvermetallic har dock ej samma nyans.

Listan på de två sista siffrorna är följande
1 = BASF
2 = Herberts
3 = Beckers
4 = IDAC
5 = Sikkens
8 = IVI
9 = Lokal leverantör Thailand, Malaysia och Indonesien produktion

1 = Lösningsmedelsbaserad solid eller metallic
2 = Vattenbaserad metallic
3 = Vattenbaserad bassolid + klarlack
av Addekarlsson
Får väl säga delvis rätt jag med då. :wink:
Varför? Jo, för att färgkoden som är på min 780 är ersatt, och återfinns numera som just Silvermetallic. På den tiden färgkoden var aktuell på min bil, så hette den Silver-champagne metallic.

Så jag har så där lagom kul att få tag på färg till min 780, som är i stort behov av omlackering. Min färg måste blandas till, och för att lyckas med det ska man hitta receptet på den "gamla" färgkoden.

Men nu var det lite OT dock... :wink:

MVh/ Adde
av blizzy
färgskillnad blir det alltid.

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]