Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dozer
Jag fick för mig att jag skulle kolla om min vevhusventilation var tät idag och gjorde följande:

Jag lossade på den grova slangen som kommer från fällan och så lossade jag oljefyllninges locket på ventilkåpan
Efter det blåste jag i slangen samtidigt som jag hade handen för oljefyllehålet på ventilkåpan och då kunde jag känna att det blåste ur hålet
Är min ventilation okay då?
Ja.Du kan även starta motorn o ta bort locket o lägga handen över så ska det kännas
ett lätt sug.

Mvh/Roger :)
White skrev:Har också hört att man ska känna ett sug, men faktum är att jag aldrig lyckats göra det på ett rödblock! Inte ens på "finbilen"
med allt till vevhusventilationen bytt mot nytt!?

Annars är en bra metod att blåsa (INTE med tryckluft) och känna om det blåser i öppningen för oljepåfyllning.
Precis vad jag testade,blåste i slangen som går fällan ner till vevhuset,det kändes en bris genom oljefyllningshålet då :)
Kan man ju bara tolka som att det ej är tätt iaf.
Det blir faktiskt ofta olja runt påfyllningslocket fast ventilationen är okay! Detta beror på kapilärvärkan om det finns olja på
packningen eller anläggningen på kåpan när locket skruvas åt, torka riktigt tort på både packning och anläggningsytan så försvinner
oftast det problemet.

Inte sagt att det inte kan bero på tät vevhusventilation, men oftast är det ovanstående som ställer till det faktiskt.
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]