Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Oskar E
Hej!

Ägt min 745 -90 i tre månader nu. Fyra gånger under denna tid har den under körning stannat plötsligt. Inte gått att starta om förrän efter en stund. Trodde först det var ett dåligt batteri så jag bytte batteri + regulator. Dock går ju startmotorn numera fint efter dess ofrivilliga stopp men bilen startar ändå inte. Någon gång tändes inte lambdasondlampan men de två sista gångerna har den gjort det, sedan slocknat efter någon dag.

Har nu läst av felkoder:
Uttag 2 (bränslesystem): 3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
Uttag 6 (tändning): 1-4-4 Lastsignal

Vad betyder dessa två felkoder och tror ni de har någon koppling till mina ofrivilliga stopp? Kan det ökända bränslepumpsreläet vara orsaken till mina problem?

Tacksam för kloka råd.

Oskar
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kan vara pumprelät, ja.
Jag har varit med om att 144 sätts när pumprelät är dåligt. Bränslestyrenheten använder signalen från massemätaren för att skicka lastsignal till tändsystemet. Om relät bryter försvinner matningen till bränslestyrenheten. Bränslestyrenheten kan inte sätta felkod när den inte har ström, men tändstyrenheten matas inte via relät så den är "vaken" och märker att lastsignalen försvinner.

Hastighetssignalen har nog inte med detta att göra, motorn ska gå utan den. Kommer felkoden tillbaka om du tar bort den?
av Oskar E
Tack för hjälpen! Min entusiasm kom av sig något då jag fastnade vid problemet hur jag får fram reläet som ju sitter innanför "säkringshållaren" (inte mekat Volvo förrut som ni hör...) Kan man lyfta ut hela eller måste jag försöka demontera "facket" ovanför först, det med cigarettändaren och hur i hela fridens namn går i så fall det till???
av Oskar E
Löste sig! Reläet nu bytt. Återkommer med rapport om detta löste felet. Ska radera felkoderna och se att inte hastighetsmätarfelkoden återkommer.

Oskar

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]