Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pixaren
Har en 745 -89 som sista veckorna varit trööög att starta.
Nu vill den inte alls!
Om jag gör en 20 startförsök så tänder den till 1-2 gånger på dom 20 gångerna, tänder till, men går i regel inte igång, det har blivit "värre och värre" sista veckorna och nu vill den alltså inte alls.
Har provat byta stift, tagit ut bränslerelät och satt tillbaka det igen ifall det var glapp.
Provat att "knacka på" relät som sitter på glykolbehållaren.

När bilen väl går igång så går den som en klocka, alltså inga bekymmer, om man inte stänger av den, då får man i regel inte igång den igen.
Någon som vet???
Är ganska så desperat nu.
Senast redigerad av 1 pixaren, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kan mycket väl vara något av reläna du har tittat på, men problemet brukar vara inuti. Ta en liten skruvmejsel och pilla av kåpan och kolla lödningar.
av pixaren
Jag gjorde det idag...men det ser inte ut som det är dåligt på något sätt.
Jag fick en felkod med häromdagen...sen hur pass pålitlig den där självdiagnostiseringen är det vet jag inte...har kollat felkoderna ett par gånger, en av gångerna visade den 1-1-3 och dom andra ingenting.
Ha ioförsig inte kollat lödningen på den som sitter vid glykolbehållaren ännu...
Användarvisningsbild
av Sparkz
113 - lambdareglering har nog inget med detta att göra.
Hur är det med tändsystemet då? Kollat gnista? Lock, rotor, tändkablar...
Hör du bränslepumpen?

Börja med bränsle och gnista, när du vet om det är bränsle- eller tändsystemet felet ligger i har du kommit rätt långt redan där.
av pixaren
Rotorn byttes i höstas efter att bilen bara stannade...
Det enda jag hör är ngåot som låter i någon sekund och det kommer från motorn (som om något ställer om sig där när jag vrider om tändningen)
Kan kolla returen om det kommer bensin där när jag gör ett startförsök va??

Det jag tycker är konstigt är att bilen går som den ska när den väl startar...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Japp, kolla returen.
Bränslepumpar kan vara så när de börjar bli dåliga, går när de väl har börjat snurra en gång. Testa att knacka lite på den.
av pixaren
Knacka på pumpen?
Var sitter den?
Användarvisningsbild
av Sparkz
under bilen, under förarstolen ungefär.
av pixaren
Ok, det ska jag göra på en gång...blir en promenad på 8km totalt...var så dum så jag körde iväg innan och stängde av den, så nu är den där...4 km härifrån. *blää*
av pixaren
Så, nu har jag varit iväg.
Knackade på pumpen= inget resultat

Ljudet som jag skrev kom från motorn...var inte från motorn utan under bilen, och jag fick det till att det måste vara pumpen då.

Skulle kolla relät vid glykolbehållaren, men fick inte väck det, ska prova mer imorrn.
Kollade returen, det kom soppa, men inte genom slangen utan genom "apparaten" som slangen är kopplad till...
Så det verkar som det kommer fram bensin...kan man utesluta bränslet då??

Hur gör jag för att kolla gnistan??
Sätta stiftet mot topplocket typ och vrida runt eller??

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]