Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Behöver hjälp !

Köpte en 745 -91 med Rex/Regina system igår som tomgången var oerhört låg på ca 400-500rpm och idag när jag inspekterade bilen i dagsljus och gjorde motortvätt så såg jag att kabeln till tomgångsmotorn inte satt i....perfekt tänkte jag !
När jag hade stoppat i kabeln och startat bilen så pendlade tomgången mellan 2000-2500 rpm och så håller den på i all evighet, jag provade att rengöra motorn men det blev ingen skillnad och om jag stryper slangen till tomgångsmotorn så blir tomgången normal, även när jag har släppt slangen och då håller sig tomgången perfekt ända tills jag rör gaspedalen....då pendlar den direkt i högt varvtal som tidigare....stryper jag slangen och släpper den så blir den normal igen ända tills jag rör gaspedalen.
Jag kan även tillägga att tomgångsmotorn var ganska högljud av och till när jag bara hade tändningen på utan att ha motorn igång.

Kan det vara tomgångsmotorn som är kass ?
Har någon råkat ut för detta tidigare?
Nu har jag provat med startgas men inga läck hittade, provade även att byta tomgångsmotor med det hjälpte inte.
Kan det vara själllägeskontakten eller vad det heter som inte fattar att det är tomgångsläge ?

Hjälp !!!!

Jag kan ju inte åka med tomgång på 2000-2500rpm !
Jag tycker att det alltid är en bra ide att
1 kolla tjuvluft
2 rengöra spjällhuset
3 kontrollera spjällkontakten
innan man börjar ge sig på allvarligare felsökning vid tomgångsproblem.
det skall finnas en beskrivning någonstans på forumet om du söker
Citera Muppen76 Re: 745 -91 Tomgång hög samt pendlar 2000-2500rpm
av Muppen76 Igår, 22:01

Nu har jag provat med startgas men inga läck hittade, provade även att byta tomgångsmotor med det hjälpte inte.
Kan det vara själllägeskontakten eller vad det heter som inte fattar att det är tomgångsläge ?

Hjälp !!!!
Jag sökte också med startgas överallt, utan att hitta något. Tills jag i "ren despertion" började plocka bort och plugga alla vavuumslangar en efter en. Började med den till bromsservon, sedan en efter en till jag kom till den (svart 12mm slang) som går till vacuumtanken i fronten. Jag har AC med vacuumstyrning till alla reglage. När det uttaget i insugningsröret pluggades gick motorn riktigt. När jag sedan fortsatte på den slangen visadet sig det läcker före delningen till värmereglagan, så jag pluggade där och sedan har det fungerat. Det sitter en vacuumtank under stötfångaren på min bil (740 GLT 16V -88B) men det kanske inte sitter på alla. Jag hade även ett annat problem får några år sedan. Helt plötligt kunde gasen "hänga sig". Stampade man till några gånger på gasen kunde den gå ner till "nästan" normal. för att vid nästa "gaspådrag" stanna på 4000 varv igen. Skruvarna på gasspjället hade lossnat, så spjället ändrade läge efter"eget behag". Efter nogran injustering av spjället (och LocTite), stoppskruven till spjället (den skall normalt aldrig röras) och gasspjällskontakten fungerade det (till ovanstående fel dök upp) perfekt igen.

Mvh
Lennart
Går det att köra diagnos test på spjällkontakten eller går det att mäta upp den ?

Tycker att det är konstigt att tomgången blir perfekt om jag stryper slangen till tomgångsmotorn och sedan släpper den och jag kan gasa bilen 1 mm typ på gasspjället i motorutrymmet men gasar jag 1-3 mm så börjar bilen att pendla igen med 2000-2500rpm och drar jag ur kontakten till tomgångsmotorn så pendlar den aldrig i tomgång men ligger på ca 500rpm.
Jag är inte riktigt hemma på detta område. Slutade som bilmek när dom modeller vi pratar om här precis kommit ut på marknaden, så jag kan bara referera till min egen 740 (GLT 16V -88B). Letar du bland inläggen eller söker på gasspjällkontakt så hittar du säkert något. Googla annars "rakt ut" så hittar du säkert något skrivet. Haynes handbok står mycket i (inte speciellt dyr på Biltema) omfattar inte 16V motorn dock, men har ett "supplement" för -89 till -92. Men enkelt beskrivet (om själva spjället är riktigt justerat) ska man vrida framåt (medurs) en bit (gasspjället alltså) och det ska "klicka" i spjällkontakten direkt när du rör det. Likadant när du vrider tillbaka, ska det "klicka" precis när spjället landar på stoppet. Inte presis innan utan precis när det landar. Sedan finns det ohmtal att mäta, men dom uppgifterna har jag inte nu.

Mvh
Lennart
Nu har jag kört diagnos på spjällkontakten och inga fel hittades.

Felkoder som jag fick fram via uttag 2 var:

1-2-1 Tryckgivarsignal
1-2-3 Motortempgivarsignal
1-2-2 Lufttempgivarsignal

Kan någon av dessa ha att göra med den höga tomgången ?
Var är dessa 3 givare placerade,lufttemp antar jag är den som sitter där lmm ska sitta.

Uttag 6 gav inga felkoder.
Muppen76 skrev:Går det att köra diagnos test på spjällkontakten eller går det att mäta upp den ?

Tycker att det är konstigt att tomgången blir perfekt om jag stryper slangen till tomgångsmotorn och sedan släpper den och jag kan gasa bilen 1 mm typ på gasspjället i motorutrymmet men gasar jag 1-3 mm så börjar bilen att pendla igen med 2000-2500rpm och drar jag ur kontakten till tomgångsmotorn så pendlar den aldrig i tomgång men ligger på ca 500rpm.
som jag skrev i inlägget jag länkade till ovan

grundläget på tomgångsmotorn är att den är "ganska" öppen - antagligen för att du skall kunna starta bilen utan att trampa på gasen.
när sedan styrdonet lägger signal på tomgångsmotorn så stänger den först helt och sedan öppnar den igen - meningen är att den skall reglera på flanken EFTER den stängt - då ger mer spänning - mera öppet.
Din tomgångsmotor är antagligen i "botten" och därmed ganska öppen - stryper du slangen så stryper du "gasen".

Antagligen händer det INGET med tomgången om du rycker elkabeln till tomgångsmotorn ???

skall det inte finnas ett "test" läget som man kan köra via diagnos uttaget som skall köra upp tomgångsmotorn ???

JAG gissar att du har problem med att tomgångsmotorn inte får någon spänning . kolla kontakter och kablage !
/emwtur
Hej igen !

Om jag startar bilen så varvar den ca 1500-2200rpm(justerat in spjällkontakten) och om jag sedan stryper slangen till tomgångsmotorn och släpper den när tomgången har gått ner så blir tomgången normal 8-900rpm och där stannar den, och om jag sedan drar ur kontakten till motorn så sjunker tomgången till 4-500rpm och det är nätt och jämt att bilen håller sig igång.

Testläget till tomgångsmotorn har jag kört och man kan känna med handen att det går perfekt fram och tillbaka.

Så ström borde den få i alla fall.

Om jag vrider tändning till läge 2 så är det ett jävla brummande från tomgångsmotorn men det kanske är normalt ?
Dock så går den tyst och fint om jag kör testprogrammet.

Mvh Jörgen
Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]

Själva har jag inte observerat sprickor p&ari[…]

Får ingen kontakt med oljenivågivaren […]