Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
tja. Har problem med mitt mätarhus och är på jakt efter ett fungerande. Läste någonstans att 87-88 är det vdo 3 stift och sedan 4 stift från 88 b. Vilka stift är det som man menar? Kontakten till hastighetsmätarn eller? Min bil är en 88 - A antar jag efter som den togs i trafik 87. Men kontakten ser ut att rymma fyra stift. Hmm. vad ska jag leta efter egentligen? Förvirringen är total och den här anonnsen gjorde inte saken bättre: http://www.blocket.se/orebro/Hastighets ... =23_11&w=3
av winston
Instrumenthus VDO eller Yazaki
Detta kan du se på hastighetsmätaren.
På trippelmätaren har VDO de första tre siffrorna i samma fönster och den sista i ett separat fönster.
På YAZAKI är alla fyra siffrorna i separata fönster.
VDO har 4 stift på hastighetsmätaren Yazaki har 3 stift. Ta bort instrumenthuset och kolla anslutningskabeln (ej på instrumentet)
Det är ju vanligt på 740 att någon lödning är dålig/har släppt, gäller alla mätarna.
Jag har med framgång lött om instrument och fått dem att fungera igen. Annars kan du ju köpa från firman som finns på din länk.
På hasighetsmätaren är det svårt att komma åt alla lödpunkter, men det går rätt enkelt att ta isär instrumentet och då komma åt alla lödpunkterna
Användarvisningsbild
av Vix
winston skrev:Instrumenthus VDO eller Yazaki
Detta kan du se på hastighetsmätaren.
På trippelmätaren har VDO de första tre siffrorna i samma fönster och den sista i ett separat fönster.
På YAZAKI är alla fyra siffrorna i separata fönster.
VDO har 4 stift på hastighetsmätaren Yazaki har 3 stift. Ta bort instrumenthuset och kolla anslutningskabeln (ej på instrumentet)
Det är ju vanligt på 740 att någon lödning är dålig/har släppt, gäller alla mätarna.
Jag har med framgång lött om instrument och fått dem att fungera igen. Annars kan du ju köpa från firman som finns på din länk.
På hasighetsmätaren är det svårt att komma åt alla lödpunkter, men det går rätt enkelt att ta isär instrumentet och då komma åt alla lödpunkterna
Tack för svaret. Har inte kollat det med fönstrena men kontakten ser ut att ha 4 stift, iallafall vid snabb anblick. (orkade inte ta av ratten så vek bara ut och kikade lite)
Har också lött om sådana men detta har typ brunnit/smält lite och all plastfilm är helt slapp så finns inga kontaktytor för vissa lampor kvar, så vill helst bya det.
Vet du möjligtvis vilka årsmodeller som passar eller är det alla från 740 tom. 90?
Sedan sitter det 3 mässingsstift uppe, runt blinkpilarna typ, 2 hanar till höger och en hona till vänster (bakifrån instrumentet sett). Vad är dessa till? sitter inget där.
Har läst lite mer och VDO verkar finnas med både tre och fyra stift.
mvh
Användarvisningsbild
av Vix
Nu har jag kollat och det är tre stift, men dock är det tre siffror i ett fönster och en separat och en i ensamt "fönster" på trippen. 3 stifts VDO? Verkar finnas på bildelsbasen och andra som haft om man googlear.
Får hoppas så det inte är nåt ihop plock.
Användarvisningsbild
av Vix
Sådär, mätarhus bytt och har både bensinmätare och tripp nu. :) .
Men... Nu funkar inte yttertempmätaren. Det enda jag gjorde var att dra ur kontakten, flytta över till "nya" huset och plugga i den igen. Har provat att rucka lite men inget händer. trist :( . Vad kan man kolla och var brukar man ta ström ifrån vid inkopplingen?

Funkar det att använda 5 watts istället för 3 watt i instrumentbelysningen? Har såna liggandes :???:

En sista grej. När man slår på tändningen när bilen är kall så funkar ibland bara 2 varningslampor och batterilampan lyser efter start tills man varvat lite, men när bilen är varm och man vrider på lyser alla och batterilampan slocknar direkt efter start. Va kan det vara? Kallödning? Hittar inte lödpunkter på samma sätt som tex. 940

Mvh vix
Användarvisningsbild
av Vix
Eller nä... Efter byte av lampor och lite förebyggande lödning så funkar bara två varningslampor, kall som varm. Fan.
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]