Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

tjenare!!
fick här om dan en uppsättning med turbin fälgar som inte är i sitt bästa skick men har någon tips eller lite erfarenhet av o renovera turbin fälgar så tackar jag inte nej till dom tipsen jag får :) och jag tackar inte nej till o läsa vad ni använde för medel eller verktyg o så.
jag menar att snygga till lite halv sunkiga fälgar men ja det är ungefär det jag ska göra att slipa bort färg och lacka om dom och så. och försöka göra dom helt TÄTA med bara för att dom dom läcker rätt bra allihopa :(
Jag har en Kärcher högtryckstvätt som jag köpte en våtblästertillsats till när jag skulle epoxy lacka båten under vattenlinjen för några år sedan. I höstas fick jag 4st GLT fälgar (5 ekrade) i bedrövligt skick som jag våtblästrade både baksidan och framsidan på. Blästrade även insidan där däcket ligger mot och c:a 5cm på varje på varje sida.Grundmålade en gång med grundfärg för aluminium slipade lätt och sprayade 3-4 lager med sprutspackel. slipade mellan varje lager, en omgång grundfärg till och avslutade med silver metalic fälgfärg. Alltsammans gick på c:a 6 - 700kr och fälgarna blev som nya. Det gick åt 2 säckar blästersand, 2 burkar grundfärg, 2 burkar spackelfärg, 2 burkar fälgfärg och en burk klarlack + en matt svart för baksidan på fälgarna. Blästertillsatsen är ett munstycke som man sätter istället för "tvätt" munstycket i handtaget, med en slang (c:a 3m) med ett rör som du sticker rakt in i säcken. Man får titta väldigt noga för att se några fel på fägarna, jag är väldigt nöjd med dom. Och inte ett hg luft det har släppt i vinter (nya ventiler). Satte på 2st nya däck och "krängde över 2st gamla (2 säsonger). Ska måla orginalkapslarna när lusten faller på (kört utan i vinter)

Mvh
Lennart
Hastihetsmätare.

Du behöver inte ha vägmätare som fu[…]

jäklar, här var det tidig på, ja h[…]

Trög växling ...

Trevligt att få vara med igen. En fråg[…]

Lödskarvhylsa funkar perfekt att skarva tunna[…]